PALMA DE MALLORCA 8 Jul. (EUROPA PRESS) -
El director general de Mobilitat, Antoni Verger, ha denunciat avui que els treballadors de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) utilitzin la matèria de seguretat com a pretext per reivindicar millores laborals que "en època de crisis són més difícils de traslladar a la ciutadania per ser de caire econòmic", pel que va instar al comitè d'empresa que "no creu alarmisme entre la ciutadania amb excessos verbals que han superat els límits del tolerable".
En roda de premsa, Verger es va referir així a les reivindicacions expressades pels treballadors en les últimes setmanes i per les quals han convocat dues jornades de vaga, i sobre aquesta qüestió el director general ha demanat "serietat" als membres del comitè d'empresa davant de les seves crítiques a la seguretat dels trens, ja que "utilitzen sistemes de seguretat perfectament homologats", els models de tren funcionen des de fa quinze anys amb les mateixes mesures i reben revisions anuals.
"Ara dóna la impressió que han descobert que són insegurs", va etzibar Verger, qui ha afirmat que en aquesta legislatura s'han invertit 3,5 milions d'euros en millores de seguretat, s'ha aprovat un Pla d'Evacuació d'Emergències i hi ha cinc milions més pendents de licitar, pel que ha manifestat no entendre "per què convoquen vaga". A més, ha assenyalat que viatjar en tren és més segur que fa dos anys "i ho serà més" amb les noves unitats mòbils elèctriques que circularan a partir de 2011.
Per la seva banda, el gerent de SFM, Jaume Jaume, ha afirmat que "el punt més important de les reivindicacions no és la seguretat sinó l'augment de la plantilla davant de les hores extres a les quals s'enfronten en alguns casos, i és la seguretat el que usen com argument davant de la ciutadania". En relació amb el nombre d'utilitzats, 83 ara mateix, ha recordat que el setembre de l'any passat es va aprovar un increment de la plantilla "ajustant-la a les necessitats actuals".
Tal com ha explicat, amb aquest augment es van tapar les places "imprescindibles", mentre que després es va signar un acord de col·laboració entre SFM i l'Estat per 443 milions d'euros amb els quals "era imprescindible cobrir de manera interina les places de tècnic superior, ja que no havia una altra forma". En octubre del 2008 es va comunicar al comitè d'empresa que es convocarien aquestes places "i ens van acusar de fer favoritisme, quan eren persones avalades pel seu currículum i amb experiència".
És és aquest àmbit sobre el qual, ha dit, estan en desacord els treballadors ja que "voldrien que cada quatre anys sortissin al carrer una part important i s'incrementessin altres llocs, però es tracta d'una plantilla ja negociada". Tot i això, ha indicat que s'està preparant un pla d'explotació per a la nova línia Manacor-Artà, de manera que el novembre es lliurarà als sindicats una proposta d'augment de personal.
"D'acord a les directrius actuals en cap moment s'escatimaran esforços econòmics i de personal per millorar la seguretat", ha manifestat Jaume, qui ha manifestat que a la reunió que divendres mantindran amb el comitè d'empresa parlaran de seguretat i plantilla, que "està negociada i deu cobrir-se com més aviat millor, per començar a negociar la que haurà d'augmentar-se amb les noves unitats del traçat Manacor-Artà".
Tal com ha apuntat, finalment, en relació amb les hores extres, per treballador es produeixen a l'any 50 dies d'absència justificada per salut o altres motius, el que es cobreix amb hores extres que es cobren de mitjana per 30 euros, "mentre no hi hagi una plantilla ajustada".
Cap recordar que després de l'atur d'ahir i en el cas que no s'assoleixin un acord amb SFM, els treballadors tornaran a mobilitzar-se el 20 de juliol durant les 24 hores; el 24 de juliol de 20.00 a 22.00 hores i el 25 de 14.00 a 16.00 hores.