MONT-REAL, 10 Set.. (EUROPA PRESS) -
L'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) ha signat un pla d'eficiència de vol amb l'Organització Europea per a la Seguretat i la Navegació Aèria (Eurocontrol) i l'Organització de Serveis de Navegació Aèria Civil (Canso), amb el qual preveu que les aerolínies estalviïn 390 milions d'euros a l'any i redueixin les emissions de CO2 per sobre d'1,5 milions de tones.
L'objectiu del programa, que tindrà una durada de sis mesos, és accelerar l'eficiència del trànsit aeri europeu amb mesures que propiciïn una reducció de 470.000 tones de combustible anuals, segons va detallar l'organització en un comunicat.
A la firma, que va tenir lloc durant un simposi sobre el futur del trànsit aeri organitzat per l'Organització d'Aviació Internacional Civil (OACI), van assistir el director general de IATA, Giovanni Bisignani, el secretari general de CANSO, Alexander Ter Kuile, i el director general d'Eurocontrol a mont-real, David McMillan.
El director general de IATA, Giovanni Bisignani, va destacar que, davant de la situació actual que travessa el transport aeri "amb una tempesta d'alts preus de combustible i la caiguda de la demanda", les aerolínies podrien enfrontar-se a unes pèrdues de 5.200 milions de dòlars (3.685 milions d'euros) aquest any i altres 4.100 milions de dòlars (2.904 milions d'euros) el pròxim any. Per aquesta raó, va recordar que l'estalvi de combustible serà "clau" per a "la supervivència i la millora mediambiental" en el sector.
En concret, el pla d'eficiència de vol engloba cinc àrees d'actuació, entre les quals es troba l'optimització de les distàncies, la millora en la planificació de vols, una millor gestió de la xarxa de trànsit aeri europeu i l'estalvi de combustible.
Així, el programa preveu una reducció potencial de la distància volada del 0,1 per cent, el que equival a 4 milions de milles nàutiques per any, amb un estalvi estimat de 20 milions d'euros anuals.
Pel que fa a la millora de la utilització de l'espai aeri, planteja una millor coordinació de l'espai aeri civil i militar a l'hora de planificar els vols per a arribar a una reducció de les distàncies del 0,7 per cent, el que equival a 30 milions de milles nàutiques anuals, amb un estalvi estimat de 150 milions d'euros per any en costos.
A més, l'esmentat programa proposa una millora del funcionament de la xarxa de trànsit aeri europeu seguint plans anteriors. Així, en el passat pla, entre 1999 i 2007, amb un augment del trànsit del 25 per cent, els retards causats per la falta de control del trànsit aeri van caure un 66 per cent, les rutes es van escurçar una mitjana de 4 quilòmetres i les esmentades millores van afavorir una reducció de 3,5 milions de tones de CO2 a l'any.