La justícia europea avala multar les aerolínies que superin el límit de soroll en aeroports

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: jueves, 17 febrero 2011 13:20

BRUSSEL·LES 17 Feb. (EUROPA PRESS) -

L'advocat general del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), Pedro Cruz Villalón, ha avalat aquest dijous que els estats membre puguin multar les aerolínies que superin els nivells sonors màxims mesurats a ras de terra a les zones urbanes pròximes als aeroports.

El dictamen ressalta que la tutela dels drets fonamentals -en particular del dret fonamental a la vida privada familiar i del domicili i del dret de protecció del medi ambient- justifiquen l'adopció de tals mesures.

L'opinió de l'advocat general no vincula al Tribunal de Justícia, tot i que aquest sol seguir les seves recomanacions al 80% dels casos. Els jutges comencen ara a deliberar i la sentència es dictarà en un moment posterior.

La sentència es refereix al cas de l'aerolínia DHL, que ha estat multada el 2007 amb 56.000 euros per les autoritats belgues per superar els nivells de soroll a l'aeroport de Brussel·les en horari nocturn.

La companyia va recórrer al·legant que la reglamentació regional que serveix de fonament a les infraccions que se li imputen és contrària a dret, ja que utilitza com criteri de mesurament del soroll els nivells sonors a ras de terra, i no en la font. La justícia belga va consultar el cas al TJUE.

En les seves conclusions d'aquest dijous, Cruz Villalón recorda que la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea recull el dret fonamental a la vida privada, familiar i del domicili, i alhora reconeix expressament un dret de protecció del medi ambient.

A més, l'advocat general assenyala que el Tribunal Europeu de drets humans no només ha declarat en reiterades ocasions que la contaminació acústica forma part del medi ambient, sinó que també ha reconegut que les emissions sonores causades per les aeronaus justifiquen, i en ocasions exigeixen, l'adopció de mesures actives de protecció a càrrec dels Estats.

Per tot això, Cruz Villalón creu que la normativa comunitària permet l'adopció de mesures de lluita contra el soroll en els aeroports diferents de les expressament previstes en l'esmentada normativa. "Del contrari, es produiria una sort de paràlisis en la lluita estatal contra la contaminació acústica, privant als Estats de tot marge de maniobra a l'exercici de les seves polítiques ambientals, urbanístiques i sanitàries", conclou.

Contenido patrocinado