Les vendes del comerç de Mallorca han baixat un 4,5 % des del març, el menor caiguda dels últims cinc anys

Pimeco assegura que els establiments tanquen la temporada amb més de la meitat de l'estoc sense vendre

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: jueves, 13 agosto 2009 17:39

PALMA DE MALLORCA, 13 Ago. (EUROPA PRESS) -

Les vendes del comerç de Mallorca han baixat un 4,5 % des del març, tot i la campanya de rebaixes que culmina durant aquest mes d'agost, el que per a la patronal Pimeco suposa que el sector es troba "clarament debilitat", en acumular resultats negatius en la seva activitat des de la temporada primavera-estiu 2005, tot i que aquesta vegada han estat els menys accentuats del període.

Segons les dades que maneja aquesta organització empresarial, i que va donar a conèixer avui a través de l'informe 'Aproximació al comportament comercial de la campanya de rebaixes de la temporada Primavera-Estiu 2009', el descens disminueix en dues dècimes el descens registrat en el mateix període de l'any passat, que ha estat del 4,7 % i, successivament, del 5,3 el 2007, del 5,4% el 2006 i del 5,2% el 2005.

Per a Pimeco, el resultat de la valoració de la temporada actual està "condicionat per una evident debilitat de l'activitat comercial", les causes de la qual cal contextualitzar-les dins de la crisi financera i econòmica internacional, que ha generat una retracció generalitzada en el consum familiar després d'anys de profusió del mateix.

Tota aquesta situació s'ha traduït que els petits i mitjans comerços es disposin a tancar la temporada amb un "elevat percentatge de productes emmagatzemats", que Pimeco estima al 55 % del total --després que les empreses hagin reduït de mica en mica els seus estocs els últims anys--, tot i les promocions i descomptes en productes i preus que s'han produït des de maig.

A més, aquests han estat "des del mateix començament de la campanya" de rebaixes "considerablement superiors" als quals s'han produït en anys anteriors --fins al 40%--, generant un "tram desviat de gairebé el doble de l'estoc normal" pendent de li

quidar, que s'estima en al voltant d'un 30% en general; tot i que, per sectors, oscil·la entre el 40% i el 50% per a la confecció, entre el 15% i el 25% per al calçat i, entre el 45% i el 50%, per als complements.

MÉS DESCOMPTES I MENYS BENEFICIS

En tots els casos, es produeix en 2009 un repunt d'entre el 5% i el 20% en els descomptes aplicats pels establiments, que es van veure afectats pel 'efecte arrossegament' de les grans superfícies i les marques de referència. Així i tot, van tenir efecte i, el juliol, s'ha produït un repunt generalitzat de les vendes que, en el cas del centre de Palma s'ha situat al 41%, sent del 10% a la resta de la ciutat i del 9% en la 'part forana'.

Però, aquesta aparent bona notícia amaga una "clara disminució" de la rendibilitat de les pimes comercials mallorquines, "quan es [deflacta] la taxa mitjana de descompte sobre els productes rebaixats", una situació de la qual només es deslliura el centre de la capital balear, on la facturació diària del primer mes de la campanya es va incrementar en un 3%, mentre que a la resta ha baixat un 9% o més, respecte al 2008.

Contenido patrocinado