MADRID 7 Dic. (EUROPA PRESS) -
El Programa per a l'Avaluació Internacional d'Alumnes (PISA) de l'OCDE es presentarà aquest dimarts a tot el món i donarà a conèixer els resultats d'aquesta prova feta en 2009, que es torna a centrar en la comprensió lectora i, aquesta vegada, s'introdueix la novetat de mesurar aquesta capacitat en un suport digital.
Aquesta iniciativa, creada en 1997 pels governs dels països membres de l'OCDE i a la qual també se sumaran països associats fins a arribar a la xifra de 65, té com a objectiu supervisar els resultats dels sistemes educatius en termes de rendiment, dins d'un marc comú acordat internacionalment.
De la mateixa manera que l'any 2000, la lectura torna a centrar l'enquesta PISA 2009, però el marc de lectura s'ha actualitzat i ara també inclou l'avaluació lectora de textos electrònics. La forma d'avaluar en Matemàtiques i Ciències no ha variat a l'informe fet l'any passat respecte als anteriors.
Aquest estudi comparatiu, internacional i diari avalua el rendiment dels alumnes de 15 anys, en acabar l'etapa escolar obligatòria, a partir de l'avaluació de certes competències. Cada país examina entre 4.500 i 10.000 estudiants de 15 anys, però a Espanya, com les comunitats autònomes estan interessades a tenir dades representatius del seu alumnat, la mostra arriba fins a 25.000 estudiants de centres escolars públics i privats.
Espanya participa en aquest informe des de 2000. En 2003, tres comunitats autònomes --Castella i Lleó, Catalunya i El País Basc-- van ampliar mostra per obtenir les seves pròpies dades; el 2006 es van sumar Andalusia, Aragó, Astúries, Cantàbria, Galícia, la Rioja i Navarra; i en 2009, Balears, Canàries i Madrid i les ciutats autònomes de Ceuta-Melilla.
S'avalua la capacitat dels alumnes per aplicar els conceptes que han après durant la seva escolarització i no assignatures ni matèries concretes. Els que millors qualificacions obtenen demostren que saben desenvolupar-se en diverses situacions d'aquí a cada àrea perquè saben relacionar del que han après al centre escolar i al llarg de la vida.
PISA consisteix a proves escrites en format paper o electrònic, que duren aproximadament dues hores i mitja i combinen preguntes d'elecció múltiple i preguntes obertes, que s'organitzen en unitats basades en un passatge escrit o gràfic que planteja una situació de la vida real. També hi ha qüestionaris de context que omplen tant els alumnes com els directors dels centres. També s'inclouen dades soci-econòmics.