La llicència d'obertura d'activitat i el permís d'obres de construcció pot registrar-se ja per via telemàtica

Actualizado: jueves, 22 julio 2010 19:40

PALMA DE MALLORCA, 22 Jul. (EUROPA PRESS) -

La llicència d'obertura d'activitat i el permís d'obres de construcció pot registrar-se ja per via telemàtica sense necessitat de fer desplaçaments ni demores, gràcies a una plataforma informàtica pionera a Espanya que ha presentat aquest dijous la consellera de Turisme i Treball, Joana Barceló.

La consellera també ha presentat un altre innovador projecte informàtic que transforma l'Oficina Pública d'Eleccions Sindicals en un portal telemàtic, amb accés des de tots els llocs i per als sindicats amb representació a les illes, que garanteix la màxima transparència i participació, sense necessitat tampoc de fer desplaçaments.

Aquestes plataformes tenen com a principal objecte reduir el temps de tramitació en aquests dos processos administratius, i alhora facilitar l'activitat dels agents econòmics i socials de la comunitat, ha assenyalat Barceló.

El primer dels projectes és un portal a través del qual es pot fer automàticament la comunicació d'obertura d'un centre de treball, una tramitació obligatòria per a aquells empresaris que vulguin posar en marxa un nou negoci o reprenguin una activitat determinada.

Aquest tràmit és especialment important per a les obres de construcció, ja que les empreses podran iniciar -des de l'àmbit laboral- la seva activitat una vegada s'autoritzi l'obertura d'activitat.

En el cas concret de la construcció, l'empresa ha d'omplir un formulari anunciant el començament de l'activitat, i pot annexar, en el mateix tràmit, el Pla de Seguretat i Salut Laboral. Aquesta tramitació telemàtica permetrà un estalvi important de temps, ja que la comunicació per part de l'Administració i el segell de registre d'entrada electrònic és molt ràpid (un o dos dies), i alhora elimina la voluminosa producció de paper que suposa la tramitació dels plans de seguretat, amb el consegüent estalvi ecològic.

Aquesta eina telemàtica ja funciona de manera experimental des del passat 1 de juny, i durant aquest mes i mig ja s'han tramitat més de 1.250 comunicacions d'obertura d'activitat, fet que mostra l'acceptació que ha tingut fins ara el tràmit electrònic davant del sistema tradicional.

Respecte a la segona de les plataformes, i coincidint amb un any d'eleccions sindicals a Balears, la Direcció general de Treball també ha posat en marxa un portal per a la comunicació prèvia d'eleccions sindicals.

Es tracta d'un tràmit que ha de fer el sindicat amb representació majoritària en una empresa determinada a l'hora d'iniciar un nou procés electoral.

Aquest dispositiu té una doble vessant, primer el sindicat comunica el començament d'un procés a la Direcció general de Treball, que actua d'oficina electoral i, una vegada validat, el document es fa públic a la resta de sindicats, a través d'un taulell d'anuncis electrònic en la mateixa web de la Direcció general.

Així, per mitjà d'aquesta aplicació informàtica, les organitzacions sindicals més representatives i les que acreditin un determinat nivell de representació podran presentar l'avís previ davant de l'Oficina Pública d'Eleccions Sindicals de manera telemàtica evitant els desplaçaments a la Conselleria per estar informats de la situació d'eleccions sindicals en les empreses.

La presentació telemàtica d'aquesta comunicació té els mateixos efectes que la presentació presencial i física. Un vegada revisat, l'avís d'eleccions accedeix a un taulell d'anuncis virtual en què figuren la resta de promocions electorals efectuades per altres organitzacions sindicals i l'accés a altres informacions sindicals complementàries.

Des del passat 15 de maig, aquesta aplicació s'ha utilitzat de manera experimental amb els sindicats més representatius -CCOO i UGT- i ja s'han tramitat més de 50 comunicacions.