PALMA DE MALLORCA 10 Feb. (EUROPA PRESS) -
Un total de 7.580 alumnes de les Balears s'han inscrit per participar en la XXVI edició del Concurs Escolar de l'Once que, en aquesta ocasió, porta per lema 'Superem barreres cada dia'. Els nens representen 308 classes repartides entre 56 centres educatius i estan coordinats per 232 professors.
En un comunicat, l'Once ha explicat que l'objectiu d'aquesta XXVI convocatòria, que té la col·laboració del Grup Planeta a través de Planetalector.com., és la d'acostar als joves a la realitat de les persones amb discapacitat i a la tasca social que realitza l'Once a favor d'elles.
Per a això, els participants hauran de llegir cinc relats breus sobre aquesta tasca social escrits per reconeguts autors de la literatura infantil i juvenil, Care Santos, Jordi Sierra i Fabra, Fernando Marías, Blanca Álvarez i José Ángel Mañas; després de seleccionar un d'ells, deuran posar-li un títol i dissenyar una portada il·lustrativa per al llibre que s'editarà amb aquests relats.
Aquest apartat del concurs està dirigit a alumnes de 8 a 16 anys de tots els centres educatius del territori nacional, formant grups d'entre tres i cinc membres dirigits per un professor. Segons el curs en el qual es trobin els alumnes optaran al premi en la seva corresponent categoria: A (3r i 4t de primària), B (5è i 6è de primària), C (1r i 2n de Secundària), i D (3r i 4t de Secundària). A més, s'estableix una modalitat específica per als treballs presentats per Centres d'Educació Especial (categoria E).
La convocatòria d'aquest any té una innovadora iniciativa anomenada "Recapacitando.es", dirigida als alumnes de primer de Batxillerat, convocatòria de la qual encara es troba oberta en el web www.recapacitando.es.
FASES DEL CONCURS I PREMIS
D'altra banda, el concurs consta de tres fases: una, d'àmbit provincial, en què participen tots els treballs presentats en les seus de l'Onze en cada província. Els treballs classificats en primer lloc en cada categoria (A, B, C i D) rebran com a premi una motxilla i passaran a competir en la següent fase.
En la fase autonòmica se seleccionarà un treball per cadascuna de les categories anteriors, que passaran a la fase estatal. Com a premi, els alumnes i professors guanyadors rebran uns auriculars per a MP-3 i els col·legis un lot de 50 títols de literatura, adequats a l'edat dels alumnes i inclosos en Planetalector.com. Les Comunitats uniprovincials i les ciutats autònomes de Ceuta-Melilla començaran a concursar en aquesta fase.
Finalment, en la fase d'àmbit estatal, es premiarà un treball per cadascuna de les categories A, B, C i D, amb una càmera fotogràfica digital per a cada un dels alumnes guanyadors, una càmera de vídeo digital per als professors, i un lot de 75 títols de literatura inclosos en Planetalector.com per als col·legis. Els mateixos premis rebran, també en aquesta fase, els guanyadors de la Menció Especial de la categoria E (Educació Especial).
A més, tots els dissenys de portada guanyadors en cada categoria de la fase autonòmica i el treball guanyador de la menció especial es recopilaran en un llibre que editarà Editorial Planeta i es farà arribar als seus autors, els seus professors i centres d'ensenyament.
I com a premi a la participació, tots els treballs s'exposaran a Internet formant un espectacular mosaic en una web que el Concurs Once crearà, per posar a l'abast de tot el món la creativitat dels escolars espanyols.
RECAPACITANDO.ES
La XXVI edició del Concurs Escolar de l'Once inclou a més un apartat innovador per als alumnes de primer de Batxillerat, que s'ha anomenat 'Recapacitando.es' i consisteix a una activitat lectiva inclosa en els objectius de l'assignatura Filosofia i Ciutadania. Pretén proporcionar als estudiants uns coneixements i habilitats mínimes que els permetin reflexionar i actuar amb responsabilitat respecte a les persones amb discapacitat.
L'adquisició d'aquests coneixements es realitza a través de la pàgina web www.recapacitando.es, que facilita la tasca tant del professor com dels alumnes. Està divideixi en dos apartats, un públic, al qual té accés qualsevol internauta, i un altre privat, que consisteix a una plataforma d'aprenentatge virtual amb accés exclusiu per a professors i alumnes.
El taller proposa quatre grans nuclis temàtics orientats a la investigació, resultats del qual han de concloure amb presentacions tipus "PowerPoint"; amb un bloc; o amb la confecció i edició d'una revista.
Els treballs realitzats poden presentar-se a concurs abans del 10 d'abril, i entre els quals hi ha s'elegiran els cinc millors, que seran premiats amb la seva exposició en el web i un detall per als seus autors i el professor responsable.