Un miler de famílies de les Balears podrien haver perdut uns 100 milions d'euros per la fallida de Lehman Brothers

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: viernes, 31 octubre 2008 15:45

Ausbanc es prepara per defensar els interessos d'aproximadament 40 afectats i acusa a les entitats bancàries de publicitat enganyosa, perquè les inversions estaven garantides

PALMA DE MALLORCA, 31 d'octubre (EUROPA PRESS)

Unes 1.000 famílies residents a les Illes Balears podrien haver perdut prop de de 100 milions d'euros després de la fallida de la financera nord-americana Lehman Brothers el mes de setembre passat, segons les estimacions de l'Associació d'Usuaris de Serveis Bancaris (Ausbanc Consum), que rep trucades de consulta diàriament i ja atén a a prop de 40 afectats, el doble que fa un mes, els interessos dels quals estudia representar davant de les entitats bancàries de les illes que van vendre bons sense informar del risc de la inversió.

Així ho va manifestar avui, en una trobada amb els mitjans de comunicació, la delegada d'aquesta entitat a les illes, Isabel Martorell, qui va precisar que aquests bons van ser venuts en la nostra Comunitat Autònoma fins al mes de setembre passat, poc abans que es produís la fallida, per part de Bankinter, Citibank, Deutsche Bank, Banc Urquijo, Barclays, Banca March i 'Sa Nostra', que, en primera instància, van recomanar als seus clients que es presentessin pel seu compte als concursos de creditors en els EUA, Holanda i El Regne Unit.

Segons va exposar Martorell, aquesta formar d'actuar "no és correcta" i, per tant, Ausbanc es disposa a "prendre accions" per ajudar els perjudicats, que han perdut una mitjana de 100.000 euros --ja que les quantitats invertides oscil·len entre els 6.000 euros i els 300.000 euros--, per als qui intentaran aconseguir la "recuperació del 100 per 100" mitjançant una sèrie de negociacions que es van iniciar la setmana passada amb Banca March i que continuaran, a partir de la setmana que ve, amb 'Sa Nostra', tot i que no va detallar la marxa d'aquests contactes.

Per a Ausbanc, la inversió fallida és "de tal magnitud" que les financeres, a qui va acusar de "negligència" en la gestió dels fons dels seus clients, "no poden tancar els ulls" i han d'"actuar de manera directa, clara i contundent", segons va reclamar. Ja que es dóna la circumstància que, en molts casos, els afectats van perdre els seus "estalvis de tota la vida" i "ara s'han quedat sense res", al confiar en les entitats que els van vendre productes bancaris sense "oferir-los cap tipus d'informació" sobre el risc que comportaven.

Un altre aspecte que també va ressaltar la portaveu de l'associació d'usuaris a Balears és que, en la majoria de casos, en els bons venuts "no apareixia" el nom de Lehman Brothers, que havia de figurar en qualitat d'entitat emissora.

Tot i que, d'altra banda, es "va alegrar" que consti el del banc o caixa al qual van ser adquirits, ja que això facilitarà els processos judicials per als que Ausbanc "ja es prepara", si fallen les negociacions, en els que acusarà a les entitats de "publicitat enganyosa", "insuficiència d'informació", "assessorament deficient", així com un evident "incompliment contractual", va dir.

Sobre aquesta qüestió, va precisar que la situació actual "no és nova", ja que es van produir amb anterioritat i existeixen diverses sentències judicials favorables als clients de les financeres, una d'elles emesa a Palma el 2004, que van reconèixer els drets dels demandants, tot i que en aquest cas havien estat informats sobre el risc de les operacions fallides que van provocar les demandes posteriors. Amb aquests antecedents, Martorell va considerar que s'incrementen les probabilitats que els clients recuperin la totalitat del nominal invertit.

NO INFORMEN ALS CLIENTS

D'altra banda, Isabel Martorell va lamentar que hagin hagut de ser els propis clients els qui, després de conèixer la crisi financera nord-americana, es posessin en contacte amb els seus bancs per conèixer la situació dels seus bons, en lloc que fossin les entitats els qui donessin compte, com cap esperar. Sobre aquesta qüestió, va ironitzar amb el cas d 'una dona de Marbella (Màlaga), qui el seu banc "per no dir que en el seu compte apareixeria '0' --euros--, li van dir que figurarien 'ratlletes'", va incidir l'experta, que va recordar que el producte "era garantit" en tots els casos.

Cap recordar que Lehman Brothers, que era considerat el més gran col·locador de bons en el món i tenia un avaluació bancari qualificat com 'A' --fins a desembre del 2007 'AAA'---, va anunciar el passat 15 de setembre la seva fallida, que a Espanya ha compromès inversions per un valor total de 3.000 milions d'euros, segons les estimacions realitzades per la central d'Ausbanc. En alguns casos, com el del banc Banif, es va optar per reemplaçar als clients els bons per altres productes bancaris.

Contenido patrocinado