El Parlament insta el Govern a assumir les competències de les instal·lacions pesqueres gestionades per Ports de l'Estat

Actualizado: martes, 10 febrero 2009 19:59

PALMA DE MALLORCA, 10 de febrer (EUROPA PRESS)

El Parlament va aprovar avui per unanimitat una moció del PP, mitjançant la qual ha instat el Govern a remetre a la Cambra abans del 28 de febrer un programa d'actuacions per negociar amb l'Estat el traspàs a Balears de les competències de les instal·lacions pesqueres i nàutic esportives que actualment gestiona Ports de l'Estat, així com dels ports d'Alcúdia, Maó, Eivissa i la Sabina.

Així, la iniciativa sol·licita a l'executiu que assumeixi la competència dels citats ports, per a la qual cosa caldrà portar a terme prèviament la desclassificació com port d'interès general en atenció a la major rellevància de la seva funció en el sistema portuari de les Balears que a l'estatal.

A més, preveu que el Govern ha de gestionar tots els espais de les illes destinats a usos nàutics, esportius i pesquers que encara no estan transferits, inclosos els ubicats dins de les zones de servei dels ports actualment d'interès general del sistema portuari de l'Estat a Balears.

Durant la defensa de la moció, el parlamentari del PP Cristóbal Huguet ha explicat que l'aprovació d'aquesta iniciativa suposa l'elaboració d'una proposta conjunta del Govern i el Parlament, amb consulta prèvia als sectors afectats, per reclamar motivadament a l'executiu central les transferències a la Comunitat Autònoma de les referides competències.

Huguet ha assenyalat que la reivindicació de les competències de la Comunitat Autònoma sobre les instal·lacions nàutiques esportives i pesqueres, a més de l'empara de la Constitució Espanyola i l'Estatut de les Balears, "troba raó d'oportunitat en les tan qüestionades decisions recents de Ports de l'Estat- Ports de Les balears a l'atorgament de concessions per a la gestió d'instal·lacions nàutiques esportives, especialment en les dels ports de Maó i Eivissa".

"NEGOCI EN SI MATEIX"

Així, ha criticat que l'estratègia de l'ens estatal per a l'explotació d'aquestes instal·lacions mitjançant concessió té un "fi de negoci en si mateix", ja que, segons la seva opinió, el seu objectiu és "obtenir la major recaptació i ingressos possibles, quan, per part seva, el Govern ha de garantir l'eficiència pel que fa a les ocupacions i ús del domini públic marítim terrestre, així com un atractiu com destí turístic, de manera que aquests ports siguin assequibles i assoleixin les necessitats dels professionals i aficionats residents".

D'aquesta manera, el dirigent popular ha recordat que la continuïtat de l'"estesa" afició dels habitants de les Balears a les activitats i pràctiques dels esports nàutics mitjançant les concessions a les Associacions i Clubs Nàutics i Marítims, en els termes de la Llei de Ports de les Illes Balears, permet donar satisfacció a un "alt percentatge de joves i jubilats que són majoria entra la població practicant d'aquests esports".

A més, ha afegit que aquesta "important contraposició" entre els fins de l'ens estatal i els objectius i interessos de les illes afecta també als ports d'Alcúdia, Maó, Eivissa i Formentera.

Huguet ha sostingut que la qualificació de ports d'interès general respon exclusivament a una decisió "unilateral" de l'administració central per a adscriure'ls al seu àmbit de gestió, doncs "no existeixen criteris o ràtios taxats que, de manera objectiu, permetin establir si els ports troben la seva raó de ser a servir preferentment a atendre les necessitats i interessos nacionals, regionals interinsulars o insulars".

"Si no posem remei, el futur de les nostres infraestructures de comunicació marítima està, segons el Govern Espanyol, que Balears pagui totes les inversions, conservació i funcionament dels cinc principals ports de les illes, mitjançant el que podem cridar sense dissimulacions l'augment de la carestia de vida", ha advertit.

Mitjançant la moció aprovada, la Cambra també ha instat el Govern a implantar un sistema de armonització entre els objectius de la legislació de Ports de l'Estat i els de les lleis de ports autonòmics perquè els objectius, les estratègies de competitivitat, la prestació de serveis, les tarifes i la gestió del Puerto de Palma operin "prioritària i necessàriament a favor de l'interès general de les Balears".