Unes 2.000 empreses de les Balears van començar a exportar els seus productes el 2009, un 22% més que l'any passat

Actualizado: lunes, 5 julio 2010 18:01

L'exportació de productes industrials ha crescut un 40% respecte al 2008


PALMA DE MALLORCA, 5 Jul. (EUROPA PRESS) -

Al voltant de 2.000 empreses de les Balears van començar a exportar els seus productes a mercats internacionals durant el 2009, fet que suposa un increment del 22% en relació amb les empreses de les illes que ja ho feien a l'any passat.

Així ho ha anunciat avui el director de la Divisió de Coordinació i Relacions Institucionals de l'Institut Espanyol de Comerç Exterior (Icex), Roberto Cuñat, durant la roda de premsa convocada a la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia del Govern per donar a conèixer un nou servei d'assessorament i orientació que aquest departament ofereix a les petites i mitjanes empreses de les illes que vulguin exportar els seus productes a l'estranger.

Cuñat ha assegurat que les empreses balears que van introduir els seus productes en altres mercats durant el 2009 eren, fonamentalment, petites i mitjanes empreses, i que aquest increment es deu sobretot que moltes d'elles s'han vist "forçades" a sortir a altres mercats donada la tendència a la baixa dels mercats nacionals.

Alhora, el responsable de Relacions Institucionals de l'Icex ha destacat que la diversificació a mercats no pertanyents a la Unió Europea (UE) és més gran a les illes que en el conjunt nacional, ja que a Espanya el 75% de les exportacions es realitzen a països comunitaris, mentre que en el cas de les Balears aquest percentatge baixa al 60%.

Així, les empreses exportadores de l'arxipèlag dirigeixen els seus productes als mercats de Nord-amèrica, l'Amèrica Llatina, Àfrica i l'Àsia amb una intensitat més gran que les entitats que operen a l'àmbit estatal, i han estat aquests mercats els que, segons Cuñat, estan creixent actualment.

Per sectors, els aliments i les begudes mantenen un "bon dinamisme" tot i que en termes de creixement moderat, mentre que l'exportació de béns de consum s'ha reduït el 2009, amb algunes excepcions com la del sector del calçat i pells i cuirs, que segueix mantenint una activitat "important". Tot i això, l'exportació de productes industrials és la que més ha crescut durant l'any passat, en concret un 40%, una xifra que el director de Relacions Institucionals de l'Icex ha atribuït al caràcter de "plataforma" que tenen les illes per a les companyies aèries que operen en elles.

En el conjunt estatal, el nombre d'empreses exportadores també ha augmentat durant l'any passat, en aquest cas un 8%, fins a arribar a la xifra de 108.000 corporacions que comercialitzen els seus productes a l'estranger. Segons Cuñat, durant el primer trimestre del 2010 les exportacions espanyoles han crescut un 16%, una xifra que el portaveu de l'Icex ha qualificat d'"encoratjadora".

SERVEI D'ASSESSORAMENT PER A LES EXPORTACIONS

El servei d'assessorament per a empreses de les Balears creat per la Conselleria de Comerç té com finalitat promoure la internacionalització d'aquestes entitats i incentivar l'exportació a altres territoris dels productes que s'elaboren a les illes.

La consellera de Comerç, Francesca Vives, ha explicat que aquest servei, ofert a través de l'Institut d'Innovació Empresarial (IDI) de la Comunitat Autònoma, té com a objectiu posar a l'abast de les empreses les eines necessàries per aconseguir una millora competitiva en la seva gestió i facilitar el seu accés als mercats exteriors.

"Hi ha moltes empreses que volen conquistar nous mercats però es troben sense informació ni experiència suficient per poder emprendre soles aquesta singladura", ha remarcat Vives, que també ha destacat la importància dels esforços realitzats per les empreses i administracions públiques per combatre l'actual conjuntura econòmica.

Així, la Conselleria, en col·laboració amb altres institucions com l'Icex o les cambres de comerç, ofereix a través d'aquest nou servei el suport i la preparació necessaris perquè les empreses de les Balears puguin iniciar-se en el procés de sortida cap a mercats internacionals, posant a l'abast d'aquestes la formació requerida i la informació disponible a al voltant d'aquests mercats i de l'economia d'altres països i sectors.y de la economía de otros países y sectores.