PALMA DE MALLORCA 12 Ene. (EUROPA PRESS) -
La Conselleria d'Educació i Cultura, a través de la Direcció General d'Innovació i Formació del Professorat, i la Federació de Ciclisme de les Illes Balears, amb el patrocini de la Fundació MAPFRE i Decathlon Son Moix, impulsen el primer Programa d'Educació Ciclista a les escoles. La iniciativa, dirigida a alumnes de sisè curs de primària, té l'objectiu de fomentar l'ús de la bicicleta i una conducció responsable.
Així, en el primer any d'implantació, el programa arribarà al voltant de 400 alumnes de 14 centres de les Illes (10 de Mallorca, 2 de Menorca i 2 d'Eivissa), unes dades que els organitzadors valoren, ja que el total de sessions que s'han ofert es van tapar al poc de sortir publicada la convocatòria.
Així ho va donar avui a conèixer el director general d'Innovació i Formació del Professorat, Miquel Perelló, durant la presentació de la iniciativa juntament amb el secretari esportiu de la Federació de Ciclisme de les Illes Balears, Francesc Bennàssar, i heptacampió de ciclisme en pista, Joan Llaneras.
El Programa d'Educació Ciclista és un projecte dirigit a l'alumnat de sisè curs d'educació primària de les Illes que té com finalitat fomentar l'ús de la bicicleta entre els estudiants; sensibilitzar-los en la conducció responsable i de respecte als senyals de circulació i als propis vianants i proporcionar la seguretat viària necessària per a la conducció en bicicleta.
Amb l'objectiu d'aconseguir aquests objectius, la Federació de Ciclisme de les Iles Balears posa a disposició dels centres educatius el seu capital humà. Durant el segon trimestre del present curs escolar, membres de la Federació es desplaçaran a les escoles adherides al programa per portar a terme una sèrie de sessions d'educació viària amb l'alumnat i donar-los així a conèixer els avantatges i beneficis d'usar la bicicleta com a mitjà de transport.
Cal destacar que, en el disseny del programa s'han tingut en compte dues premisses. D'una banda, que les illes reuneixen una sèrie de característiques que fan que esdevinguin un territori ideal per a la pràctica del cicloturisme. La seva situació geogràfica, la seva orografia que harmonitza la muntanya, la plana i el clima mediterrani les fan ideals per als ciclistes.
D'altra banda, respecte dels inconvenients de circulació que pateixen els pobles i ciutats; per l'elevat tràfic de vehicles i amb l'objectiu d'evitar l'emissió de CO2, sorgeix la necessitat de recuperar i promocionar la bicicleta com a mitjà de transport net, saludable i respectuós amb el medi ambient.
ESTRUCTURA DEL PROGRAMA
La iniciativa, que es desenvoluparà en el segon trimestre del curs 2009-2010, implica la realització tres sessions didàctiques, amb un número màxim de 25 participants. La primera classe serà conduïda i dinamitzada per un membre de la Federació Ciclista. Les dues restants seran desenvolupades pel professor del centre responsable. Aquestes dues últimes sessions tindran el suport del material didàctic necessari (power point; 'Guia del Ciclista', de la Fundació Mapfre; i material esportiu, donat per Decathlon Son Moix).
Respecte al contingut de les sessions, entre d'altres qüestions, s'abordaran temes com el paper del ciclista i la bicicleta com a vehicle de transport; les característiques tècniques; la seguretat viària i els senyals de circulació. Alhora, el programa es completarà amb un taller pràctic i una avaluació final per comprovar que els alumnes han assimilat els continguts.
LLISTAT DE CENTRES EDUCATIUS
Aplicant els criteris de selecció establerts en les bases de la convocatòria, els centres que participaran en el programa són: CP Gabriel Comas i Ribas (Esporles), CP Mestre Guillemet (Santa Eugènia), CP Gaspar Sabater (Palmanyola-Bunyola), CP s'Algar (Portocolom- Felanitx), CC Sant Francesc d'Assís (Palma), CP Pintor Joan Miró (Palma), CP Santa Catalina (Palma), CP Ses Salines (Ses Salines), CP Son Juny (Sant Joan), CP Mquel Porcel (Palma), CP Inspector Doctor Comas Camps (Alaior), CP Joan Benejam (Ciutadella), CP Vara de Rei (Sant Antoni de Portmany) i CP sa Celler (Eivissa).