MADRID 14 Dic. (EUROPA PRESS) -
El ministre de Foment, José Blanco, ha anunciat aquest dimarts que preveu liberalitzar al llarg de 2011 les torres de control de 13 aeroports, entre les quals es troba l'aeròdrom d'Eivissa, amb l'objectiu de trencar el monopoli d'AENA en la prestació de servei de control aeri.
Així ho ha indicat Blanco durant la seva compareixença a la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats en la qual ha informat de les decisions que s'han pres al llarg de l'últim any en relació amb els controladors de trànsit aeri, la 'plantada' dels quals el passat 3 de desembre va provocar el tancament de l'espai aeri i la declaració de l'estat d'alarma.
El ministre ha explicat que en una primera etapa es liberalitzaran les torres de, a més d'Eivissa, de Sevilla, Jerez, Alacant, València, La Palma, Lanzarote, Fuerteventura, Sabadell, Quatre Vents (Madrid), Vigo, A Corunya i Melilla. En una segona etapa, a desenvolupar a partir de 2012, es liberalitzaran la resta de les torres.
Blanco ha indicat que amb aquesta mesura es preveu, alhora, estimular la competència entre les empreses, per a així guanyar en eficiència i qualitat del servei.
A més, Foment seguirà el full de ruta de liberalització dels serveis de Trànsit Aeri implantant el Servei d'Informació en Vol en Aeròdrom, servei AFIS, en els aeroports de Còrdova, Burgos, Osca i Logronyo.
D'altra banda, el Servei de Direcció de Plataforma, el sistema de guiat de les aeronaus des que arriben o surten de la pista fins que aterren o s'enlairen, i que fins ara estava prestat per controladors, passarà a ser fet pel personal d'AENA en els aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat.
ACS I INDRA OPTEN AL CONTROL AERI
El ministre ha explicat que Foment ja ha rebut cinc sol·licituds d'empreses que estan en procés de certificació per fer la provisió de serveis de control de torre: Saerco, ACS, Clece, Ferroser, Gesnaer i Indra, que se sumen a l'empresa pública Ineco, que ja ha estat certificada.
"Es tracta sens dubte d'un pas important cap a la millora dels serveis de navegació aèria, liberalitzant i introduint, per primera vegada, competitivitat en el sector", ha assegurat el ministre, qui ha explicat que això és el que passa en tots els països de l'entorn europeu.
S'HA FET TOT EL TREBALL PER A LA LIBERALITZACIÓ
En aquest sentit, Blanco ha destacat que la regulació de la certificació de nous proveïdors de serveis de navegació aèria, aprovat el mes de juliol passat, suposa un "fita fonamental" en la liberalització d'aquests serveis, per adequar la normativa espanyola al nou marc del 'cel únic europeu', facilitant una millora de l'eficiència que trenca el monopoli d'AENA.
El Govern ha iniciat el maig l'anàlisi corresponent de les torres dels diferents aeroports, en funció de la complexitat del seu trànsit aeri i del grau d'eficiència que presten els serveis de navegació aèria actualment, el que ha permès identificar "cinc grups bàsics de torres" i "fer tot el treball perquè pugui arrencar aquest procés de liberalització".
Al costat d'aquest procés, el Servei d'Informació en Vol en Aeròdrom, conegut com a sistema AFIS, se'n va a implantar en quatre aeroports més --Burgos, Osca, Logronyo i Còrdova--, que se sumen als ja aplicats en La Gomera i El Ferro, on han permès alliberar a 13 controladors, amb un estalvi del 70% per a cada un dels aeroports.
3.200 CANDIDATS
Totes aquestes mesures, que permetran reubicar a una mica més de 190 controladors el 2011, es veuran complementades pel reconeixement de la competència lingüística en anglès, per al primer trimestre de 2011.
Alhora, s'ha impulsat la formació de nous controladors, iniciant a partir de juliol els processos de selecció d'alumnes, als quals es van presentar 3.200 candidats. A dia d'avui, s'ha contactat amb 1.550 sol·licitants, dels quals s'ha avaluat més de 850. De tots ells, 78 alumnes han passat les proves i estan a punt de finalitzar-les 62 més.
Blanco ha defensat que s'ha canviat el model d'accés i formació perquè deixi de ser un "monopoli" que abans estava "segrestat" per part del sindicat USCA.