AMPL.-El Govern adquireix 11 unitats elèctriques de tren per la línia Palma-Inca valorades en 54,2 milions d'euros

Actualizado: viernes, 1 agosto 2008 20:20

PALMA DE MALLORCA, 1 Ago. (EUROPA PRESS) -

El conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, ha informat avui que Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) ha adquirit 11 unitats elèctriques de tren, valorades en 54,2 milions d'euros, que es destinaran a la línia Palma-Inca, quan aquesta sigui electrificada en un termini de 20 mesos.

En una roda de premsa, va indicar que a finals d'any, estarà conclòs el projecte bàsic de l'electrificació de la línia Palma-Inca i va recordar que la compra de les esmentades 11 unitats elèctriques a l'empresa Construccions i Auxiliar de Ferrocarrils SA (CAF) ja estava prevista en el conveni de tren, autoritzat divendres passat pel Consell de Ministres.

Les noves unitats, que són les mateixes que s'utilitzen en el Metro de Palma, tot i que amb algunes millores, permetrà reduir en vuit minuts el trajecte entre Palma i Inca, de manera que aquest només durarà 30 minuts, respecte dels 38 actuals amb les unitats de dièsel, gràcies al fet que permetran augmentar la velocitat de l'acceleració i desacceleració dels trens. Alhora, el viatge entre Inca i Palma es realitzarà en set minuts menys (29,5 minuts).

Les unitats elèctriques arriben a una velocitat màxima de 100 quilòmetres per hora i tindran capacitat per 122 passatgers asseguts i 390 dret. Alhora, disposaran d'un espai destinat a les persones que es desplacin en cadires de rodes, els quals també comptaran amb els mecanismes que facilitin el seu accés al tren, així com amb polsadors perquè puguin parar en una determinada estació.

El gerent de SFM, Jaume Jaume, va ressaltar que les noves unitats, compostes per tres cotxes (dues màquines i un remolc al mig amb motor), no només reduiran el temps de viatge, sinó que són "menys contaminants, més netes, més silencioses i més còmodes pels usuaris", respecte les actuals, que funcionen a dièsel.

D'altra banda, va explicar que estaran connectades dintre seu per un pas igual que les unitats del metro, la qual cosa facilitarà el trànsit dels usuaris dins el tren. Alhora, va afegir que els ferrocarrils aniran equipats amb un equip de megafonia integrat en el sistema d'informació dels viatgers, així com amb un sistema per anunciar les parades i un sistema de vigilància intern.

"Aquestes unitats elèctriques, que substituiran a les actuals de dièsel amb una antiguitat de fins a 13 anys, suposen el primer pas per l'electrificació total de la línia de tren a Mallorca", va sentenciar Jaume.

REVISIÓ "ESCRUPOLOSA" DELS TRENS

Preguntat sobre si el Govern reforçarà la seguretat dels trens, després de l'incident ocorregut en el túnel de Son Forteza, on van quedar atrapades a prop de 200 persones durant 10 minuts per una avaria a la bateria de la màquina, Vicens va remarcar que "sempre es revisen les unitats perquè no hagi cap problema", però ha reconegut que és inevitable que es puguin produir avaries, a causa que algunes unitats de dièsel són antigues.

Tot i això, va indicar que les avaries no solen afectar a les bateries del tren, sinó "a altres coses, com l'aire condicionat, que solen causar molèsties als usuaris". Per part seva, Jaume va recalcar que SFM revisa tots els trens de manera "escrupolosa en els tallers", tot i que va dir que això no vol dir que "no es puguin produir avaries, sobretot, a l'estiu per les altes temperatures que afecten a les màquines".