Els preus de l'habitatge van pujar especialment l'any passat (5,6 %)
PALMA DE MALLORCA, 15 de gener (EUROPA PRESS)
Els preus van baixar a Balears el mes de desembre passat un 0,4 % respecte al mes passat, segons les dades facilitades avui per l'Institut Nacional d'Estadística (INE), fet que suposa una dècima menys que a nivell nacional, que ha baixat un 0,5 %.
D'aquesta manera, la taxa interanual de l'Índex de Preus de Consum (IPC), corresponent als últims 12 mesos, es va col·locar a l'arxipèlag balear en l'1,3 %.
La baixada dels preus a Balears el desembre respecte el mes passat es va deure sobretot al descens experimentat en el grup de transport (-3,1 %), vestit i calçat (-0,4 %), habitatge (-0,2 %), i parament (-0,1 %). Per contra, els preus van pujar en oci i cultura (1,1 %), aliments i begudes alcohòliques (0,4 %) i ensenyament (0,1 %).
Pel que fa a la inflació acumulada (des de començament d'any) l'IPC va créixer significativament en habitatge (5,6 %), hotels, cafès i restaurants (3,7 %, mentre que van baixar en transports (-4,7 %) i en menys grau, en ensenyament (-1,4 %).
LA TAXA INTERANUAL PUJA A TOTES LES COMUNITATS
Per comunitats autònomes, la inflació mensual va baixar a totes. Els descensos més elevats van correspondre a Aragó, Múrcia, Castella i Lleó, Castella-la Manxa i Galícia, que van reduir els seus preus set dècimes, seguides Extremadura, la Rioja, Andalusia i Astúries, en les que la inflació va caure sis dècimes.
En taxa interanual, la la pujada més forta, amb un 2,1%, l'ha registrat Ceuta, seguida del País Basc (+1,9%), Melilla (+1,8%), Aragó, Astúries, Canàries, Catalunya, Madrid i la Rioja, amb un repunt de l'1,6% en tots els casos, i Comunitat Valenciana (+1,5%). Per sota de la mitjana nacional de l'1,4% es van situar Andalusia, Balears, Cantàbria i Extremadura (+1,3%), Galícia i Navarra (+1,2%), Castella i Lleó i Múrcia (+1,1%) i Castella-la Manxa (+0,9%).
DADES NACIONALS
A nivell nacional, l'IPC va baixar cinc dècimes el desembre del 2008 respecte el mes passat i la taxa interanual va caure un punt, fins a l'1,4 %, aconseguint el seu nivell més baix de l'última dècada.
En concret, aquesta taxa de l'1,4 % és la més baixa des del mes de desembre de 1998, quan la inflació aconseguí també l'1,4 %, i és a més 2,8 punts inferior a l'obtinguda a tancament del 2007, que va ser del 4,2 %.
El desembre, la inflació interanual va retrocedir per cinquè mes consecutiu gràcies a l'abaratiment dels carburants i d'aliments com el peix fresc, la llet i els olis.
Per la seva banda, la inflació subjacent (que no inclou els preus dels productes energètics ni dels aliments no elaborats) es va situar el desembre en el 2,4 %, tres dècimes inferior a la taxa de novembre, mentre que l'indicador de preus de consum harmonitzat (IPCH) aconseguí l'1,5 % interanual, nou dècimes menys que en el mes passat, coincidint amb les dades avançades per l'INE a finals del mes passat.