AMPL.- El sector turístic tancarà 2010 amb un creixement del 0,6%, segons Exceltur

Les empreses turístiques de les Balears, amb increments de l'1,6% en l'arribada de turistes a l'estiu, no aconsegueixen millorar la seva rendibilitat

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 19 octubre 2010 17:57

MADRID, 19 Oct. (EUROPA PRESS) -

L'activitat turística tancarà 2010 amb un repunt del 0,6%, front a la caiguda del 5,6% que ha registrat l'any 2009, fet que suposa una diferència positiva de gairebé sis punts i registrarà un creixement per sobre de la mitjana nacional, alguna cosa que no ocorria des de fa una dècada, segons l'Aliança per a l'Excel·lència Turística (Exceltur).

D'aquesta manera, el 'lobby' turístic ha millorat a l'alça el seu pronòstic passat, que llançava una caiguda del 0,6% de l'activitat vinculada al turisme per al conjunt de l'any.

Aquest escenari serà possible gràcies a l'estrebada que ha registrat la demanda estrangera durant els mesos d'estiu, amb un augment del PIB turístic de l'1,7% entre juliol i setembre, que contrasta amb la caiguda del 4,9% que ha registrat en el mateix període del 2009. Per contra, la demanda nacional s'ha ralentit en el tercer trimestre de l'any.

Durant la roda de premsa per fer balanç de la temporada d'estiu i de les perspectives per a la resta de l'any, el vicepresident executiu de Exceltur, José Luis Zoreda, ha destacat que aquest creixement, malgrat ser una bona notícia, "no és sostenible" a mitjà termini si no es recupera la rendibilitat de les empreses turístiques i els preus.

De fet, els preus porten caient 22 mesos en el sector hoteler, 15 mesos consecutius en les agències de viatges i 11 mesos en les tarifes de les aerolínies, segons Exceltur, que augura que seguiran caient, ja que la pujada de l'IVA no s'ha traduït en un increment de les tarifes, sinó que les empreses han assumit l'esmentat increment.

El "singular repunt" de la demanda de turistes estrangers durant els mesos d'estiu s'ha produït, per tant, a costa de les ofertes i ajustos dels preus, el que ha beneficiat especialment als hotels urbans de major categoria i a destinacions com Canàries i Balears.

El readreçament de paquets turístics des d'altres destinacions competidors com Turquia i Egipte en situació de 'overbooking' cap a les illes, atrets per preus més baixos, la repercussió de la victòria d'Espanya en el Mundial de Futbol i una "encertada" campanya promocional impulsada des de Turespaña, ha permès millorar l'afluència de turistes cap a les illes.

Malgrat això, les empreses turístiques de les Balears i Canàries, amb increments de l'1,6% en l'arribada de turistes a l'estiu, no aconsegueixen millorar la seva rendibilitat, presentant preus molt reduïts, mentre destinacions com Egipte (18%), Marroc (10%) i Turquia (5,1%) segueixen creixent molt per sobre.

En canvi, la Comunitat de Madrid, Galícia --impulsada per l'estrebada del Xacobeo--, El País Basc i Catalunya són les gran beneficiades, amb un creixement generalitzat dels resultats de les seves empreses turístiques, davant de les comunitats d'interior que pateixen especialment la "debilitat" de la demanda nacional, ja que els espanyols van viatjar menys aquest estiu.

EL 53,6% DE LES EMPRESES REGISTRA UN "LLEU" AUGMENT EN LES VENDES.

Així les coses, la millora de la rendibilitat ha estat "diferent" per subsectors, amb caigudes de les vendes al 51,2% dels hotels de vacances, el 63,6% dels camps de golf i el 42,9% dels parcs d'oci en els quals es van generalitzar les pèrdues, davant dels hotels urbans, que van veure millorar els seus resultats gràcies al repunt del tràfic de negocis, a l'ajust fet per les companyies aèries en rutes de llarga distància i a menors despeses per la paritat favorable euro/dòlar.

Els empreses de lloguer de cotxes, després de diversos concursos en el sector, i les grans agències de viatges van millorar els seus comptes, en aquest últim cas per l'absorció de la quota de mercat de Viatges Marsans, que fins al 2009 va facturar 1.000 milions d'euros, mentre que les petites agències van seguir presentant dificultats aquest estiu per la "debilitat" de la demanda nacional.

Així, el 53,6% de les empreses turístiques espanyoles declara haver experimentat un increment "lleu" de les seves vendes durant el tercer trimestre, de manera que l'índex de confiança empresarial se situa en 14,9 punts, davant dels set del segon trimestre de l'any, però encara lluny del desitjable.

Per aquesta raó, Exceltur va reclamar que, després dels sobresalts soferts pel sector com la crisi volcànica, la vaga de controladors, la devaluació de la Secretaria d'Estat de Turisme a secretaria general de Turisme i Comerç Interior i la decisió de l'operador turístic Thomas Cook d'aplicar un descompte del 5%, es posi l'accent a convertir al sector turístic en un sector prioritari per a la recuperació del model productiu, que tingui el seu reflex en els pròxims pressupostos generals de l'Estat (PGE) i en els programes electorals dels partits polítics que concorrin a les eleccions autonòmiques.

Contenido patrocinado