AMPL.- Senadors de Balears i Canàries insten al Govern que aquestes Comunitats participin en la cogestió aeroportuària

Actualizado: miércoles, 5 noviembre 2008 18:45

PALMA DE MALLORCA, 5 Nov. (EUROPA PRESS) -

Els senadors per les Balears del Grup Mixt Pere Sampol i Pedro Torres, juntament amb el senador de Coalició Canària (CC) Alfredo Belda defensaran la setmana que ve una moció al senat En la qual insten al Govern que aquestes dues Comunitats Autònomes participin en la primera fase de la cogestió aeroportuària, sumant-se així a la Comunitat de Madrid i a Catalunya, que gestionaran els aeròdroms de Barajas i El Prat, respectivament.

En una roda de premsa, els senadors van explicar que aquesta iniciativa proposa a l'executiu una revisió de l'acord del Consell de Ministres del passat 1 d'agost en el qual es van aprovar les línies del nou model de gestió aeroportuari, que obre la porta a la participació de les Comunitats Autònomes en el cas dels aeroports que tinguin un trànsit aeri de més de 30 milions de passatgers anuals, el que només afectaria a Barajas i al Prat.

El conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vivens, va criticar que la xifra de 30 milions de passatgers és "totalment arbitrària i discrecional" i, a més, va considerar que l'acord del Consell de Ministres és "erroni i interessat".

A més, va recordar que Balears i Canàries estan defensant la cogestió aeroportuària, a causa que els aeròdroms són "estratègics" per a aquestes Comunitats Autònomes i, per tant, tenen una "importància per a la cohesió social del nostre país que és inqüestionable".

Així, va considerar "importantíssim" que la Comunitat Autònoma pugui controlar les rutes aèries, tenint en compte que el turisme és la principal activitat econòmica de les Balears. En aquest sentit, va estimar "inacceptable" l'acord del Govern espanyol que deixa fora a Balears de la primera fase de la cogestió aeroportuària i va remarcar que l'executiu balear té una "voluntat d'autogovern que és innegable". Per aquesta raó, va reivindicar "la capacitat de poder decidir sobre les nostres infraestructures".

Per la seva banda, Sampol va criticar la política "intencionadament centralista" i "insolidària" que ha portat a terme el Govern en matèria aeroportuària i, en aquesta línia, va indicar que "fins ara, ha beneficiat gairebé exclusivament a l'aeroport de Madrid".

D'aquesta manera, el senador va assenyalar que, entre 1992 i 2005, Madrid ha rebut un 56,14% de les inversions d'AENA, mentre que aquesta comunitat ha generat un 22,37% del trànsit aeri. Per contra, va apuntar que els aeroports de les Balears, amb un 18,64% del trànsit aeri del total estatal, només han rebut un 6,45% de les inversions.

"AFAVORIR A LA CAPITAL"

Així, va dir que això ha permès concentrar els vols internacionals a l'Aeroport de Barajas, "afavorint l'activitat econòmica de la capital en detriment dels motors econòmics de l'Estat, que són Catalunya, Comunitat Valenciana, Canàries i Balears".

En aquest sentit, el conseller de Mobilitat va considerar "inadequat" el model centralitzat de gestió aeroportuari que a Europa només es porta a terme a Espanya, Polònia, Turquia i Romania i, per aquesta raó, va advocar per "avançar cap a una individualització", amb la finalitat que puguin participar les Comunitats Autònomes i l'empresa privada, a través de les Cambres de Comerç.

Per la seva banda, el senador de CC Alfredo Belda va afirmar que l'acord del Consell de Ministres que només afecta a Barajas i El Prat és una "espècie de burla" i va criticar que la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, encara no hagi explicat per què va adoptar el criteri dels 30 milions de passatgers.

Belda va defensar que els aeroports de les Balears i Canàries "entren dins de la categoria d'especialment complexos, a causa que estan interconnectats dintre seu i serveixen per a cohesionar territorialment cadascuna de les illes. A més, va afegir que cal tenir en compte que "no existeix una alternativa de transport àgil a l'avió entre les illes i la península".

Finalment, el senador per Eivissa i Formentera Pedro Torres va recordar que l'Estatut d'Autonomia de les Balears preveu la possibilitat de la cogestió aeroportuària i va recordar que actualment, existeix una gestió individualitzada en 10 aeròdroms del Regne Unit, 8 d'Alemanya, 6 de França, 4 d'Itàlia i en un gran nombre de els EUA, el Canadà i Austràlia.