AMPL.- Un total de 90.000 clients d'Endesa ja disposen en la Badia de Palma de gas natural, gràcies al gasoducte

El Govern confia que en dos anys, el gas natural arribi a tots els ciutadans de Mallorca

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: jueves, 5 noviembre 2009 16:12

PALMA DE MALLORCA, 5 Nov. (EUROPA PRESS) -

Un total de 90.000 clients d'Endesa, el que equivaldria a al voltant de 270.000 ciutadans, ja disposen en la Badia de Palma (Calvià, Marratxí, Palma, S'Arenal i Llucmajor) de gas natural, després de l'entrada en funcionament del gasoducte a Sant Joan de Deu, a partir de finals d'aquest estiu, el que ha permès la substitució del gas d'aire propà per un combustible fòssil "més net i d'elevada eficiència".

Així ho ha explicat la consellera d'Indústria, Comerç i Energia, Francesca Vives, després de posar aquest matí en servei, amb gas natural, l'últim tram de la distribució de Gesa Gas, donant per finalitzat tot el procés de substitució del gas d'aire propà per gas natural a tots els clients de la Badia de Palma.

"Avui és un dia històric, perquè 90.000 clients deixen d'usar un combustible determinat derivat del petroli i passen al gas natural", ha assenyalat la consellera, qui ha recordat que tot aquest procés va començar el passat 1 d'octubre i és la "primera conseqüència de la posada en marxa del gasoducte, que és la infraestructura energètica més important que s'ha fet a Balears".

D'altra banda, ha confiat que en dos anys, el gas natural arribi a tots els ciutadans de Mallorca i, en aquest sentit, ha informat que la Conselleria està pendent que el Ministeri d'Indústria, adjudiqui el gasoducte primari de Son Reus, Inca i Alcúdia. Així, ha dit que malgrat que el secretari d 'Estat d'Energia es va comprometre a donar l'autorització després de l'estiu, "encara estem esperant, tot i que em consta que s'està treballant".

Tot i això, Vives ha apuntat que el seu departament ja està portant a terme els concursos i adjudicant altres trams per estendre "a poc a poc" el gas natural a tots els municipis de Mallorca "com una taca d'oli", alguna cosa que, segons ha destacat, també s'està fent a Eivissa, si bé en aquesta illa les obres van "un poc més endarrerides, ja que es pretén afectar a la menys gent possible".

D'aquesta manera, ha remarcat que el Govern ha fet "molt treball" perquè la majoria del traçat del gasoducte a Eivissa transcorri per domini públic i causi les "mínimes molèsties", tenint en compte que els ciutadans d'Eivissa estan "molt sensibilitzats", a causa de a la forma "en què es van fer les autopistes en la passada legislatura".

La consellera ha apuntat que mentre s'espera a les autoritzacions del Ministeri d'Indústria i es construeixen les infraestructures, Manacor ha estat el primer municipi de Mallorca a tenir gas natural, gràcies a una planta específica que ho alimenta amb aquest tipus d'energia i que, segons la seva opinió, es podria traslladar a altres localitats abans que puguin rebre el gas a través del gasoducte.

TRANSFORMACIÓ DE SÓN REUS I CAS TRESORER

Per la seva banda, el director general d'Endesa a Balears, Andreu Rotger, ha assenyalat que la seva companyia està a l'espera que el Ministeri d'Indústria atorgui la seva autorització per portar a terme la transformació de la central de Son Reus i Cas Tresorer, amb la finalitat que passin a funcionar amb gas natural, en lloc de amb fuel, tenint en compte que "ja estem en condicions de començar a generar energia amb gas natural".

Així, ha recordat que aquestes centrals es van construir, amb la condició per part del Govern, que estiguessin preparades per funcionar amb gas natural, de manera que durant els últims anys, la maquinària "ha estat patint amb la utilització del fuel, ja que no és el seu combustible".

Tot i això, Rotger ha considerat que és "bo" que les centrals elèctriques puguin funcionar amb dos tipus de combustible, amb la finalitat de "no dependre exclusivament d'un", si bé ha admès que és "més difícil mantenir les centrals amb fuel en lloc de amb gas natural" i, per aquesta raó, ha insistit que Endesa està en espera dels permisos de l'executiu central per començar a canviar un grup energètic després d'un altre.

D'altra banda, va anunciar que la central d'Es Murterar, a Alcúdia, continuarà funcionant amb carbó i fuel, ja que, segons la seva opinió, "estratègicament seria un error concentrar tota la producció energètica de les Balears en el gas natural", pel que va apostar per tenir alternatives per evitar problemes de subministrament en un moment determinat.

Malgrat això, va recalcar que en Es Murterar s'ha treballat per reduir les emissions, amb la finalitat d'igualar-les a un cicle de gas natural. Finalment, la companyia Endesa destaca que el cost del gas és inferior a altres formes d'energia, de manera que la factura energètica "pot disminuir al voltant d'un 33 %".

Contenido patrocinado