Blanco afirma que comunitats i ajuntaments seran "imprescindibles" per decidir les estratègies d'aeroports

Actualizado: martes, 12 enero 2010 19:03

No descarta donar un lloc al capital privat en les societats que gestions els aeroports "singulars"


MADRID, 12 Ene. (EUROPA PRESS) -

El ministre de Foment, José Blanco, ha assegurat avui que els ens territorials jugaran un paper "imprescindible" a l'hora de prendre les decisions estratègiques en els consells d'administració de les societats que s'encarreguin de la "gestió singular" de determinats aeroports, i determinaran la "majoria qualificada" requerida per a les votacions, que l 'Estat no podrà arribar a per si mateix.

Durant el torn de rèplica en la compareixença davant de la Comissió de Foment per explicar el nou model aeroportuari, Blanco ha defensat la "necessària majoria" que ha de tenir l'Estat en la composició dels consells d'administració de les societats filials de la nova AENA Aeroports S.A. per a la gestió d'alguns aeroports, si bé ha defensat que tots els consellers seran "membres de ple dret".

Tot i això, i davant de les crítiques dels partits nacionalistes, va recalcar que la participació de comunitats, ajuntaments i cambres de comerç "no es concep en termes simbòlics", sinó que tindrà una "especial rellevància" a aconseguir dita "majoria qualificada". "La participació dels ens territorials serà imprescindibles per aconseguir aquesta majoria qualificada", va incidir.

Aquestes decisions de caràcter estratègic són les mateixes que AENA S.A. a la resta d'aeroports, incloent la captació de ruta i fixació de franges horàries, així com l'aprovació de preus privats i les propostes de taxes i preus públics dels serveis.

NEGOCIAR AMB LES COMUNITATS

En qualsevol cas, les societats filials d'AENA S.A. per a la gestió "singularitzada" d'aeroports amb alt volum de viatgers i "especial complexitat" en la gestió, es constituiran "sempre que resulti viable econòmicament" i la decisió es prendrà després de negociar amb les comunitats.

Tot i que Blanco va acabar la seva compareixença sense precisar quins aeroports de la xarxa seran gestionats de manera "singular" per aquestes societats filials d'AENA S.A. ni concretar la composició dels consells, sí ha avançat algun "exemple" del que podria incloure la llei que reformarà el sistema aeroportuari espanyol, que presentarà en el primer semestre d'aquest any.

"NO HI HA UNA PRIVATITZACIÓ D'AENA"

"Si, per exemple, són 13 persones, l'Estat tindria set membres, mentre que la majoria qualificada estaria en tres terços (de manera que es requeririen entre nou i deu vots)", ha explicat Blanco, si bé es va mostrar obert a buscar altres fórmules i fins i tot donar un lloc en el consell al capital privat, com passa a la societat matriu, AENA Aeroports S.A.

Tot i això, tampoc ha precisat com quedarà aquest extrem, més enllà del fet que "no podrà ser superior al 30%". En aquest sentit, va negar que amb la modificació s'obri la porta a una "privatització" dels aeroports que gestiona AENA.

"El que es tracta és que aquests consells siguin òrgans de decisió es prenguin acords i per a això es requereixen regles clares", va incidir Blanco, qui va recalcar que és la "primera vegada" que es parla de reformar la legislació per donar "seguretat jurídica".