Blanco anuncia que determinats aeroports comptaran amb una gestió on tindrà presència les comunitats

Actualizado: martes, 12 enero 2010 14:02

Son Sant Joan és un dels aéròdroms amb millor resultat operatiu previst per al 2009 i 2010


MADRID, 12 Ene. (EUROPA PRESS) -

El ministre de Foment, José Blanco, ha assegurat avui al Congrés que Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) passarà a ser una societat dins del nou model de gestió, on es crearan a més societats filials per a la gestió "singularitzada" d'aeroports amb alt volum de viatgers i especial complexitat en la gestió, "sempre que resulti viable econòmicament", si bé no ha precisat quals entren en aquesta categoria.

D'altra banda, va anunciar que cada comunitat autònoma tindrà un "comitè aeroportuari" per coordinar les polítiques urbanístiques i d'ordenació territorial, així com un comitè de desenvolupament de rutes aèries, per millorar l'"eficiència" de les instal·lacions amb una major vinculació amb el seu entorn territorial.

La cogestió aeroportuària és una de les demandes emfatitzadas pel Govern en l'actual legislatura autonòmica, per recollir així allò disposat a l'Estatut d'Autonomia de les Balears.

De fet, el president de l'executiu autonòmic, Francesc Antich, va reclamar al president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, durant l'última Conferència de Presidents l'entrada de les Balears en el nou sistema aeroportuari, per poder participar en la presa de decisions de Son Santjoan.

Per la seva banda, el ministre de Foment va detallar que Aeroports Espanyols i Navegació Aèria passarà a ser una societat mercantil i es donarà entrada d'una forma "responsable" a la iniciativa privada, que va quantificar en una proporció no superior al 30 %.

A més, ha remarcat que per a certs aeroports de caràcter singular es considera important la incorporació de l'entorn territorial. Per aquesta raó, Blanco ha avançat que es crearan societats filials encarregades de gestió i tindran un consell d'administració amb funcions similars a l'esmentada matriu. En el mateix tindran representació les comunitats autònomes, els ajuntaments i les cambres de comerç.

Entre les atribucions d'aquestes societats filials es troba l'impuls de les connexions aèries i la política comercial, l'aprovació inicial del pla director de l'aeròdrom, proposar la programació d'inversions i taxes.

Per al titular de Foment, la reforma pretén articular major eficiència i eficàcia en el sistema aeroportuari, de de cara a convertir als aeroports en un "motor econòmic". També va cridar l'atenció sobre la competitivitat que aportarà a un sector tan important per a l'economia com el sector turístic.

SÓN SANT JOAN ES DE LOS AEROPUERTOS MÉS EFICIENT

D'altra banda, el Govern espanyol va revelar les seves previsions econòmiques dels aeroports en 2009 i 2010, unes estimacions que estipulen que Son Santjoan és un dels més eficients de la xarxa nacional.

Concretament, les estimacions sobre l'any passat apunten que l'aeròdrom palmesà va tenir un resultat operatiu --sense comptabilitzar impostos-- de 37,8 milions d'euros amb un actiu fix de 468,3 milions d'euros.

Per al 2010, les previsions d'AENA auguren un resultat operatiu de 50,6 milions d'euros amb un actiu fix de 509,2 milions d'euros.