MADRID 15 Oct. (EUROPA PRESS) -
El Ple del Congrés ha rebutjat avui amb els vots en contra de PSOE i PP les dues esmenes de totalitat presentades per CiU i ERC-IU-ICV, recolzades per PNB i BNG, contra el projecte de reforma de la Llei de Ports de l'Estat, que el ministre de Foment, José Blanco, va qualificar com l'"oportunitat" de convertir Espanya en "peça clau" del transport marítim a escala internacional. En aquesta línia, ha subratllat que la norma atendrà les condicions especials de l'arxipèlag balear.
Blanco ha defensat que el sistema portuari espanyol és un "instrument determinant" de l'economia espanyola, tenint en compte que mou el 85% dels importacions i un 50% de les importacions. A més, ha subratllat que es tracta d'infraestructures bàsiques d'interès general que han de ser tractats amb "visió d'Estat", ja que la seva activitat està lligada "íntimament" al funcionament dels mercats "de la seva àrea d'influència i de l'economia nacional".
Per aquest motiu cal dotar-los d'un règim econòmic "comú però flexible" en la prestació de serveis que permetrà "corregir" mitjançant inversions les "disfuncions" que existeixen, atenent la "singularitat" de cada port i garantint la seva "autosuficiència" econòmica, i alhora incentiva la seva competència, segons ha defensat el ministre.
En aquest sentit, va recalcar que la norma reconeixerà la situació ultraperifèrica de les Canàries i la situació especials de les ciutats autònomes de Ceuta-Melilla així com l'arxipèlag balear.
"Devem ara proporcionar al sistema portuari espanyol el model estable i definitiu que es mereix", ha insistit Blanco, qui ha fet que el consens entre el PSOE i el PP, al qual va invitar a sumar-se a la resta de grups, posi les "bases i les garanties" per fer als ports espanyols "cada vegada més competitius".
"SENSIBILITATS" NACIONALISTES.
Per la seva banda, CiU i ERC han rebutjat la "greu invasió" de competències que veuen en la reforma, al "tancar definitivament" qualsevol possibilitat a una major integració de les infraestructures portuàries i les seves autoritats en el règim jurídic autonòmic.
Així, el representant de CiU, Pere Macías, ha afirmat que la nova llei condueix a un "excessiu intervencionisme" de l'Estat i l'"escassa disposició al diàleg" que complicarà els tràmits i incrementarà les càrregues administratives. En aquest sentit, ha advertit a Blanco que un "ampli acord" no pot deixar fora a les "sensibilitats" dels nacionalistes catalans.
Per la seva banda, el portaveu de Foment d'ERC, Francesc Canet, ha lamentat que no s'hagi aprofitat l'"oportunitat per excel·lència" que brindava el projecte de llei aprovat pel Govern el novembre del 2008 per "complir" els compromisos del Govern amb Catalunya sobre traspassos en matèria de ports. "És inacceptable que les autonomies segueixin sense tenir les competències dels ports, mentre la fiscalització centralista dels ports els resta competitivitat", ha reblat.
"PARES DE LA CRIATURA".
El diputat del PNB, José Ramón Beloki, ha denunciat que la tramitació del projecte de llei porta paralitzada des de la legislatura passat fins a l'acord entre el PSOE i PP, que s'han convertit en els seus "pares adoptius". "El pare és el grup socialista i la mare el senyor Andrés Ayala (portaveu d'infraestructures del PP)", ha assenyalat.
Ayala va coincidir amb Blanco en la seva disposició a arribar a un "acord amb tots" perquè els ports són una "qüestió d'Estat", sobre la qual el Congrés ha de transmetre un "missatge de tranquil·litat" amb un text amb "vocació de permanència". Alhora, va incidir en la consideració particular que han de tenir els territoris no peninsulars.
També el seu homòleg del PSOE, Rafael Simancas, ha expressat la seva disposició a pactar amb altres grups la norma de la qual, en resposta a les paraules de Beloki, s'ha declarat "orgullós pare de la criatura", que permetrà fer front a desafiaments com la competència dels ports de països limítrofs a Espanya.
ESTRUCTURA ÚNICA DE LES TAXES.
El pacte que socialistes i populars van arribar a la setmana passada estableix que la llei mantindrà una "estructura única" per a les taxes portuàries amb "bonificacions reglades" i un coeficient corrector per a cada port, "de caràcter potestatiu".
Aquest estarà basat en indicadors financers associats a l'eficiència de gestió i rendibilitat de cada port per que quedi garantida l'autosuficiència econòmica, la lleial competència entre ports i el menor cost per a l'usuari.
Respecte a l'estiba, el model de gestió serà únic a través de societats mercantils privades, amb capacitat de supervisió per part de les Autoritats Portuàries per evitar distorsions en el seu funcionament que afectin a la lleial competència entre els prestadors del servei.