Controladors.- Blanco diu que haurà controladors amb "responsabilitat civil i penal" per l'abandonament dels seus llocs

Actualizado: lunes, 13 diciembre 2010 14:17

Diu que "els promotors del sabotatge no han arribat a veure les conseqüències dels danys"


MADRID, 13 Dic. (EUROPA PRESS) -

El ministre de Foment, José Blanco, ha defensat aquest dilluns la resposta "clara i contundent" del Govern davant de la plantada dels controladors aeris, "amb els instruments que permet la llei", i s'ha mostrat convençut que haurà controladors amb "responsabilitat civil i penal" per haver abandonat els seus llocs de treball de manera massiva.

En declaracions a la Cadena Ser, recollides per Europa Press, ha afirmat que el Govern analitzarà demà la possibilitat de prorrogar l'estat d'alarma, que "a dia d'avui no està descartada", i que en tot cas, serà el president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, qui ho proposi al Consell de Ministres, tot i que "no és preceptiu", per després demanar l'autorització en les Corts.

Blanco s'ha mostrat convençut que en virtut dels quatre processos oberts per depurar responsabilitats haurà controladors que seran acomiadats, per "falta molt greu", després d'haver abandonat el seu lloc de treball, i altres als quals se'ls retirarà la llicència.

"Crec que se'n van a donar tots els supòsits. Haurà responsabilitat civil i penal", ha apuntat, per afegir que "els promotors de sabotatge encara no han arribat a veure les conseqüències i danys que per la seva forma d'actuar han causat al país".

En aquesta línia, ha explicat que existeix un procés penal, que podria suposar penes d'entre tres i vuit anys de presó, i un procés civil, que buscarà la responsabilitat sobre els danys causats.

A més, la via administrativa oberta per AENA, que investiga l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), i que podria portar la retirada de la llicència de controlador per vulnerar la Llei de Seguretat Aèria, i finalment, la laboral, conforme als 442 expedients oberts per l'ens, que podrien derivar en la pèrdua del lloc de treball, en cas de falta molt greu, o la suspensió d'ocupació i sou.

El titular de Foment ha assegurat que el Govern "garantirà el trànsit aeri per a les pròximes Nadal i per a cada dia de l'any" com és la seva obligació, tot i que ha reconegut que "poden sorgir problemes i incidents de recorregut".

Després d'insistir que els controladors "havien sotmès a l'Estat a un estat d'excepció permanent", que va portar al Govern a prendre "decisions imprescindibles", ha reconegut que les resistències del col·lectiu a les reformes aplicades han estat creixent fins a la situació deslligada ara fa una setmana.

"És veritat que la gran majoria dels controladors vol treballar i complir amb el seu deure, però moltes vegades se senten coaccionats i obligats per un grup que els dirigeix i coordina", ha assenyalat.

"NO CAL MÉS PERSONAL".

Blanco ha recordat que amb l'aplicació de la nova llei, els controladors treballen menys que en anys anteriors i cobren bastant menys. Així, va incidir que entre 2008 i 2009 algun controlador va cobrar 900.000 euros bruts, "uns 150 milions de les antigues pessetes en només dos anys", i que només l'any cap passat va arribar a cobrar gairebé un milió d'euros.

"Un només un controlador va cobrar el que poden cobrar els professors d'un col·legi o tots els membres d'una comissaria i el triple del que cobra un catedràtic d'universitat", va posar com a exemple, per afegir que Foment ha intentat equiparar els seus salaris amb la reforma empresa des de febrer. "Un camí no exempt de dificultessis, però sense tornada, que es portarà fins a les últimes conseqüències", ha tancat.

El titular de Foment va posar èmfasi que Espanya és el segon país europeu en nombre de controladors i el quart en operacions per controlador, per la qual cosa la ràtio d'operacions per controlador està per sota de la mitjana europea. "Això demostra que no cal més personal", ha indicat.

Tot i això, ha assenyalat que amb la nova llei, que introdueix la liberalització de la formació de controlador i obre la possibilitat que nous proveïdors puguin prestar serveis de control en algunes torres, haurà "més controladors al mercat".

Així, s'obrirà també un nínxol d'oportunitat per als 3.000 pilots que a Espanya estan en atur. De fet, Blanco ha assegurat que dels 3.000 candidats que es van presentar el juliol als cursos de Senasa, més de 1.000 eren pilots, un gremi que per la seva formació facilita la seva incorporació de manera més ràpida.