Cort demandarà el maig a diverses companyies telefòniques per les seves "clàusules abusives"

Actualizado: miércoles, 31 marzo 2010 17:22

A més, interposarà una denúncia davant del Jutjat Civil de Palma contra Euskaltel, Yoigo, Racc Mòbil i Més Mòbil i no descarta fer-ho també contra Orange i Carrefour Mòbil


PALMA DE MALLORCA, 31 Mar. (EUROPA PRESS) -

L'Ajuntament de Palma es convertirà el mes de maig vinent en el primer d'Espanya a demandar a diverses companyies de telefonia mòbil davant del Jutjat Civil, concretament, a Movistar, Vodafone, Euskaltel, Yoigo, Racc Mòbil i Més Mòbil per les seves "clàusules abusives i, per tant, nul·les de ple dret" al "vulnerar els drets dels consumidors" i a les quals es podrien sumar també Orange i Carrefour Mòbil.

Així ho ha confirmat en una roda de premsa la regidora de Consum, Joana Maria Borràs, qui ha explicat que a començaments d'aquest mes, l'Institut Municipal de Protecció del Consumidor va remetre una carta a les esmentades companyies, així com a Pepephone i Simyo instant-los que retiressin les clàusules de permanència; la imposició de terminis de preavís per a l'extinció del contracte i la falta d'informació sobre les dades de l'operador.

Alhora, se'ls va exigir que posessin fi a la seva facultat d'inclusió dels clients en fitxers de 'solvència patrimonial' o 'morosos'; la caducitat de les targetes prepagament i la pèrdua del saldo de les mateixes, mentre que també se'ls va sol·licitar que dipositessin els contractes en el Registre General Mercantil, tenint en compte que només Orange ho fa.

Borràs va detallar que el consistori va donar un termini de deu dies a les deu companyies perquè contestessin a aquests requeriments, tal com han fet totes elles, a excepció de Movistar i Euskaltel, raó per la qual, el consistori ja ha decidit denunciar directament a totes dues davant dels tribunals davant de la seva falta de resposta.

Respecte a la resta, el gerent de l'Institut Municipal de Protecció del Consumidor, Xabier Pascuet, va detallar que només Pepephone i Simyo s'han compromès a eliminar i solucionar el 95% de les clàusules "abusives", mentre que el 5% restant serà discutit amb l'Ajuntament, a través de reunions bilaterals.

Així, ha subratllat que, de moment, aquestes seran les úniques companyies contra les que el consistori no interposarà cap denuncia davant dels tribunals, de la mateixa manera que podria succeir amb Orange i Carrefour Mòbil, en el cas que aquestes es comprometin abans del mes de maig a retirar les seves clàusules "abusives", tenint en compte que han sol·licitat un poc més de temps per respondre als requeriments de la institució municipal i fer, en el seu cas, les modificacions oportunes.

DEFENSEN LA VALIDESA DE LES CLÀUSULES

Per la seva banda, Pascuet va detallar que el consistori ha decidit portar als tribunals a Yoigo i RACC Mòbil per "justificar la validesa de les clàusules abusives" en la resposta que aquestes companyies telefòniques van donar a la carta enviada pel citat Institut Municipal.

Alhora, es demandarà a Vodafone i com Més Mòbil, ja que, tot i que assenyalen que els últims anys han retirat algunes de les clàusules abusives, per contra, defensen la validesa d'altres.

Concretament, aquestes quatre operadores defensen la imposició de terminis de preavís per a l'extinció del contracte; la falta d'informació sobre les dades de contracte i les infraccions en matèria de comunicacions entre les parts; la caducitat de les targetes prepagament i la pèrdua dels saldos de les mateixes; i la facultat d'inclusió de clients en fitxers de 'solvència patrimonial' o 'morosos'.

Respecte a les clàusules de permanència, Pascuet ha apuntat que les companyies defensen la seva continuïtat, tot i que amb "matisos", de manera que mostren la seva disposició a informar de manera més transparent sobre les mateixes als seus clients, amb la finalitat que aquests coneguin perfectament en què consisteixen i què els costa incomplir el contracte amb l'operadora.

El gerent ha explicat que les denúncies davant dels tribunals es fonamenta que els contractes de la majoria de companyies de telèfon mòbil no s'ajusten a la legalitat vigent, com la Llei General de Telecomunicacions i la Llei de l'Estatut de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Autònoma de les Balears.

Alhora, la demanda també es fonamentarà en el Reial decret que aprova el Reglament sobre les condicions per a la prestació de serveis de comunicacions electròniques, el servei universal i la protecció dels usuaris; el Reial decret que aprova la Carta dels Drets de l'Usuari dels serveis de comunicacions electròniques i el Reial decret que aprova la Llei General per a la defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries.

A la demanda pionera a Espanya se sumaran diferents organitzacions de consumidors, com Ausbanc, la Federació Palmesana d'Associacions i Entitats Ciutadanes de Palma (FEPAE) i l'Associació de Consumidors de les Illes Balears (Acuib), entre d'altres.

Pascuet va detallar que aquestes denúncies s'interposaran, després que l'Institut Municipal de Protecció del Consumidor hagi estat fiscalitzant les condicions generals que les companyies de telefonia mòbil tenien en vigor en el mes d'octubre del 2009.

SUMAR A ALTRES MUNICIPIS

D'altra banda, va revelar que està mantenint contactes amb altres ajuntaments, com el de Barcelona, amb l'objectiu que se sumin a aquestes demandes contra les esmentades operadores, que els tribunals civils tardaran a resoldre en un termini d'entre un any i mig o dos, si bé la sentència judicial afectarà a tots els usuaris d 'aquestes companyies a Espanya.

"No volem interposar demandes perquè sí, sinó que volem arribar a acords perquè els contractes de les companyies compleixin amb la legalitat, de manera que en el moment en el qual eliminin les clàusules abusives, el consistori retirarà la seva denúncia davant dels tribunals", ha subratllat Pascuet.

Finalment, la regidora de Consum va anunciar que el consistori té previst signar un protocol, anomenat 'Palma Qualitat de Consum' amb aquelles operadores que s'hagin compromès a eliminar o reformar les seves clàusules, amb la finalitat de fer un seguiment d'aquests canvis i comprovar que les modificacions anunciades per les companyies "no es queden només en unes manifestacions".