Educació i controls, les claus per a un consum "responsable" a internet

Actualizado: jueves, 13 agosto 2009 19:44

PALMA DE MALLORCA, 13 Ago. (EUROPA PRESS) -

El director general de Consum de la Conselleria de Salut i Consum, Diego González, i el president de la Junta Arbitral de Consum, Jesús Cuartero, han explicat avui a la fira 'Balearikus Party 2009' les millores que s'han realitzat respecte de la protecció del consumidor a internet.

Així, en matèria educativa, cal destacar la participació dels escolars de les Illes en el concurs 'Consumòpolis', que té la xarxa electrònica com a base, i que consisteix a una ciutat virtual on els personatges del joc han de passar una sèrie de proves relacionades amb el consum responsable. En l'última edició, van participar un total de 750 escolars de 25 centres educatius de les Balears.

Alhora, González ha destacat la millora del web de la Direcció General de Consum de la Conselleria de Salut i Consum, on es pot trobar informació per resoldre els problemes que plantegen els consumidors i també tenen la possibilitat de fer reclamacions de manera telemàtica.

Un altre dels aspectes essencials de l'actuació de Consum és la inspecció i el control de les pàgines web en aquells sectors que més utilitzen els consumidors de les Balears, tal com es desprèn de l'estudi fet per valorar la conducta dels consumidors a internet. Els inspectors de consum han centrat la seva activitat en tres àmbits diferents: línies aèries, serveis bancaris i financers i les telecomunicacions.

A més, com a complement de la Campanya de Control de la Publicitat que realitza la Direcció General de Consum, també han ampliat les inspeccions a algunes pàgines web de portals de viatges i empreses diverses. En total, durant el 2008, es van realitzar 54 inspeccions i es van obrir 36 expedients sancionadors

ARBITRATGE ELECTRÒNIC

D'altra banda, a final d'aquest any estarà implantat el nou procediment d'arbitratge de consum electrònic, que podrà ser utilitzat pels consumidors que disposin de firma digital. Aquest sistema es tramita íntegrament per mitjans electrònics. Així, el consumidor podrà presentar la sol·licitud d'arbitratge davant de la Junta Arbitral de Consum per correu electrònic, pel web habilitada per la Junta per rebre les peticions o per qualsevol suport digital. També els escrits i les notificacions es faran per aquesta via.

El tràmit més important del procediment arbitral, l'audiència arbitral, podrà realitzar-se per videoconferència, xat o qualsevol mig electrònic disponible a l'abast dels òrgans arbitrals i de les parts en conflicte.

L'Institut Nacional de Consum, dependent del Ministeri de Sanitat i Política Social, està habilitant un programa informàtic per possibilitar als consumidors la presentació de sol·licituds d'arbitratge electròniques i la seva posterior tramitació per part de les Juntes Arbitrals.