Els ciutadans de les Balears són els que més reclamacions de consum realitzen de tot Espanya, segons Arag

Les consultes per problemes relacionats amb habitatge no creixen, però cobren una major importància les relacionades amb lloguers

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: jueves, 18 febrero 2010 14:56

PALMA DE MALLORCA, 18 Feb. (EUROPA PRESS) -

Els ciutadans de les Balears són els que plantegen més reclamacions de consum de tot Espanya, amb una evolució que els ha portat, en el termini de 20 anys, de formular simples queixes a interposar demandes legals fins a al 86 % dels casos, depenent del tipus de problema que s'enfrontin, el que els situa "molt per sobre" de la mitja espanyola, que se situa al 82,9%. Alguna cosa que s'interpreta com un "símptoma de salut" social.

Aquesta és la principal conclusió que es desprèn del tercer estudi sociològic sobre els problemes jurídics dels espanyols fet per la companyia Arag, els resultats del qual a les illes han estat presentats avui a l'Hotel Maricel de Palma de Mallorca per la directora de Comunicació corporativa d'aquest empori especialitzat a atendre problemes legals de tota mena, Virgínia Tusell, qui, a més, va coordinar la seva realització.

Segons les conclusions del mateix, els balears reclamen al 80 % dels casos quan es tracta de problemes relacionats amb l'habitatge i propietats immobiliàries, el volum dels quals "no s'ha incrementat" des de l'esclat de la bombolla immobiliària, tot i que sí "han canviat radicalment" el sentit de les consultes que formulen els clients, cobrant molta més importància els lloguers, que abans eren un aspecte "marginal", ha confirmat.

Tusell, qui va estar acompanyada pel delegat de zona d'Arag, José Enrique Gómez, va detallar que, a l'àmbit laboral, el volum de reclamacions supera el 72,2%, respecte del 65,5% de la mitjana estatal; mentre que l'arxipèlag també supera a la resta d'Espanya en reclamacions formulades pels conductors --que són la principal especialització de la companyia--, amb un 73,7%, respecte del 68,9 registrat en el conjunt del país.

Tot i això, també ha manifestat que "aquesta actitud positiva no es correspon" amb el nivell d'orientació legal que afirmen tenir els enquestat de les Balears, ja que "davant d'un problema legal concret, més de la meitat de la població no sap a qui acudir", en una dinàmica que afecta al 55,4% dels residents consultats. I, tot i que consideren un "referent" als advocats (56%), la majoria opta per recórrer a altres professionals.

La principal causa d'això és que els consumidors consideren que els serveis jurídics d'un professional de l'advocacia són excessivament cars, que l'administració de Justícia és massa lenta, així com que el seu problema no és suficientment greu com per contractar a un advocat. Tot i que, sobre aquesta qüestió, Virgínia Tusell ha precisat que aquest "pot evitar moltes vegades que el conflicte no vagi a més" i es resolgui de manera amistosa.

RECLAMACIONS INADEQUADES

També recull l'estudi d'Arag que els ciutadans de les illes "reclamen de manera molt adequada", al considerar-se correctes les mesures que adopten davant de a un problema laboral al 72,2% dels casos, i al 56,6% quan és d'habitatge, respecte del 47% i 34,9%, respectivament, que es registren de mitjana a Espanya. Tot i això, en el que toca a l'automòbil, el nivell d'encert està "més de deu punts per sota del conjunt nacional", ja que només el 21% són adequades.

Pel que fa al perfil dels ciutadans de les illes que manifesten haver tingut problemes legals, la companyia apunta que, sobretot, es tracta de persones residents en zona urbana, d'entre 25 i 49 anys, més freqüentment homes, amb treball i estudis superiors. Les persones consultades admeten que els motius de les reclamacions els provoquen irritació, intranquil·litat, cansament i tristesa.

I, la percepció que tenen d'aquest risc és inferior a la de la resta de l'Estat --del 55,4% respecte del 57,%--, el fet cert és que degenera en problemes de somni i pèrdua d'eficàcia en el lloc de treball. De fet, els conflictes legals són la causa del 4,5% de les baixes mèdiques laborals registrades.

Contenido patrocinado