PALMA DE MALLORCA, 10 Dic. (EUROPA PRESS) -
Un 78 % dels comerços tradicionals de Mallorca valoren negativament els resultats de les vendes realitzades el novembre, l'altre 22% pensa que es van comportar igual que el mateix mes de l'any passat, i absolutament ningú considera que fossin millors. Una situació que s'aguditza lleugerament en la 'part forana', perquè a la capital el comportament d'aquesta activitat ha estat "menys dolent".
Així ho recull el baròmetre de la patronal Pimeco, que precisa que a Palma el 75% dels comerciants consultats ha considerat que havia venut menys que el novembre del 2008, mentre que el 25% no va apreciar diferències substancials entre els dos períodes. A la resta de poblacions, la valoració negativa ascendeix al 80% dels establiments i, el 20% restant, no va experimentar canvis.
Tot i això, un 13% dels enquestats ha manifestat que les vendes del mes passat han estat millors que les d'octubre, un altre 24% no veu diferències entre els dos mesos i un 63% les titlla de clarament pitjors, fet que suposa un cert agreujament de la situació, que, un altre cop, es fa més perceptible en la 'part forana', on un 75% dels comerços afirma haver venut mes, una proporció que a la capital se situa al 50%.
De fet, el mes passat es perfila com el segon pitjor de l'any, després del de març, que és el que va obtenir la qualificació més baixa per les pimes comercials, i la valoració global d'aquesta activitat que realitza el sector de novembre suposa un descens del -9,3% per al conjunt de l'illa, que, a Palma, se situa al -4,88% i, a la resta de municipis, al -15,6%.
Per a Pimeco, els resultats del mes passat "corroboren" l'abast de la retracció del consum de béns destinats a les persones ocasionats per la disminució de les rendes de les famílies i per la restricció del crèdit destinat al consum i, d'altra banda, la "importància del factor climàtic" a l'hora de concretar la compra d'articles com calçat o robes d'abric.
Això es deu al bon temps que, en general, va predominar a Balears durant el mes de novembre. Sense que el públic respongués a les insistents promocions i descomptes, d'entre el 15% i el 40%, llançats d'"una cada cop més gran línia de productes", que va transcórrer en paral·lel a l'evolució de la temporada tardor-hivern i que va afectar a al voltant el 60% dels comerços enquestats per la patronal.