PALMA DE MALLORCA, 23 Oct. (EUROPA PRESS) -
La portaveu del Govern, Joana Barceló, ha subratllat avui que l'Executiu no preveu ampliar les ajudes econòmiques per a la compra d'un vehicle, després que aprovés destinar una partida de 800.000 euros en 2009 i d'1 milió d'euros per al 2010, el que permetrà subvencionar un total de 3.600 cotxes.
Després de la reunió del Consell de Govern, Barceló va respondre així a la Federació d'Associacions de Concessionaris de l'Automoció (Faconauto), que ahir ha informat que els establiments de venda de cotxes de Balears tenen pendent de pagament 891.000 euros per part de l'Executiu autonòmic en el marc del Pla 2000E.
Segons dades de la Conselleria de Presidència, el Govern ja ha aportat els 800.000 euros previstos per a aquest any, en el marc de l'acord subscrit amb els concessionaris, el que ha permès subvencionar la compra de 1.600 vehicles a les illes.
Així, actualment, l'Executiu té pendent de pagament altres 386.000 euros, corresponents a la compra de 772 vehicles, si bé fins al primer trimestre del 2010 no aportarà aquesta partida, corresponent al milió d'euros que destinarà el pròxim any en el marc del Pla 2000E, mitjançant el qual atorga una ajuda de 500 euros per a l'adquisició d'un cotxe, que se suma als 500 euros que aporta l'Estat i els 1.000 euros subvencionats pel fabricant.
Alhora, hi ha altres 1.011 expedients de compra de vehicles, que estan pendents de ser validats per part de l'entitat FITSA, amb la qual el Govern va signar un conveni el passat 23 de juliol, amb la finalitat que s'encarregui de tramitar totes les ajudes, tal com també va fer el Ministeri d'Indústria el 15 de juny.
Per tant, en total, s'han registrat a Balears un total de 3.383 vehicles al Pla 2000E, mentre que estan pendents de registrar altres 218 cotxes, expedients els quals es van presentar durant el període de prorrateig, de manera que ja s'haurien esgotat les ajudes de l'Executiu autonòmic per a la compra d'un vehicle.
D'aquesta manera, Barceló ha destacat que el Pla 2000E ha aconseguit animar la demanda de venda de vehicles a les illes per import de 62,47 milions d'euros, després que s'hagin venut 3.600 vehicles en 84 llocs de venda amb un preu mitjà de 17,3 milions d'euros, impostos inclosos.
A més, ha destacat que amb el Pla 2000E, s'han substituït 3.600 vehicles contaminants del mercat, tenint en compte que el 33,56% tenia més de 15 anys; el 34,68% entre 12 i 15 anys i el 31,76% menys de 12 anys. D'altra banda, va detallar que el 93,18% dels cotxes han estat adquirits per particulars, l'1,77% per autònoms i el 5,15% per Pimes.
Finalment, Barceló va recalcar que el Govern "ha complert amb el seu compromís", pel que ha considerat "positiva" l'aplicació del Pla 2000E a Balears, amb independència que part del pagament de les ajudes s'hagi hagut d'ajornar al 2010, tal com es va acordar amb els propis concessionaris.