La IATA revisa les seves previsions a l'alça i estima que les aerolínies guanyaran 11.220 milions el 2010

Actualizado: martes, 14 diciembre 2010 16:10

Millora la previsió per a 2011 tot i que augura que serà un exercici més feble per l'alentiment del PIB i l'encariment del petroli


GINEBRA, 14 Dic. (De l'enviada especial d'EUROPA PRESS, Olaya Gómez) -

L'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA) ha revisat aquest dimarts a l'alça les seves previsions per al sector aeri i estima que les aerolínies registraran el 2010 beneficis per valor de 15.100 milions de dòlars (11.220 milions d'euros), un 69,6% més que el passat estimació, de 8.900 milions de dòlars (6.607 milions d'euros), segons ha anunciat avui el seu director general, Giovanni Bisignani, en els transcurs del 'Global Mitjana Day 2010'.

La IATA també ha millorat les seves previsions per al sector el 2011, i ara espera que les aerolínies guanyin 9.100 milions de dòlars (6.763 milions d'euros), respecte dels 5.300 milions de dòlars (3.938 milions d'euros) del passat estimació.

Aquesta millora obeeix sobretot a la millora de les condicions econòmiques, tot i la crisi europea, que han impulsat un creixement del mercat més sòlid i un millor ús dels avions que ha incrementat la rendibilitat en totes les regions.

"Les nostres previsions de beneficis van augmentar tant per al 2010 com per a 2011 gràcies a un excepcionalment sòlid tercer trimestre", ha destacat Bisigniani, qui ha reconegut que aquestes xifres constitueixen "una bona notícia" per a la indústria.

Tot i això, Bisigniani ha considerat que tot i aquesta millora, la indústria segueix tenint uns "marges patètics" tenint en compte que les previsions d'ingressos per a la indústria ascendeixen a 565.000 milions de dòlars (420.000 milions d'euros), fet que suposa un marge del 2,7%, una xifra que seria un "gran resultat" si les aerolínies "fossin entitats de caritat".

"Això mostra clarament que, com negoci, seguim i han estat una indústria feble", ha considerat el responsable, qui assegura que fins i tot en període de rendibilitat la indústria segueix destruint valor amb vista a l'accionista.

DEBILITAT EUROPEA I EFECTES DE LA CRISI DE DEUTE.

Bisigniani ha remarcat que en aquesta estimació persisteixen les diferències per regions i ha destacat especialment la debilitat del sector aeri europeu, amb una previsió de beneficis per al 2010 de 400 milions de dòlars (297 milions d'euros) i de 100 milions de dòlars (74,3 milions d'euros) el 2011.

En aquest sentit, Bisigniani ha recordat que la indústria aèria europea és 13 vegades més gran que l'africana i tot i això, els seus beneficis el 2010 seran només quatre vegades més grans que els d'Àfrica.

El 2011, Europa generarà el flux de passatgers més feble la debilitat del seu mercat domèstic i tot i les oportunitats de negoci del sòlid mercat de llarg ràdio.

Això obeeix en part a la retirada dels estímuls fiscals, el que impactarà en el creixement econòmic dels pròxims anys. A més, IATA recorda que la crisi de deute a Europa està forçant als governs a adoptar mesures addicionals que podrien conduir a la tornada a la recessió a algunes economies europees.

IATA recalca també que alguns governs europeus estan implementant impostos addicionals sobre el sector aeri, com al Regne Unit, Alemanya i Àustria, el que tindrà un impacte negatiu en la demanda per increment en els preus d'entre un 3% i un 5%.

Les aerolínies nordamericanes guanyaran el 2010 uns 5.100 milions de dòlars (3.973 milions d'euros) gràcies a les retallades de capacitat aplicats des del 2008, mentre que les companyies del Pròxim Orient registraran beneficis per valor de 700 milions de dòlars (520 milions d'euros).

A Llatinoamèrica, les aerolínies guanyaran 1.200 milions de dòlars (893 milions d'euros), mentre que la indústria més rendible serà la d'Àsia-Pacífic, amb beneficis de 7.700 milions de dòlars (5.730 milions d'euros).

REPUNT DELS PREUS DEL CRU.

Bisigniani ha recordat que el 2011 la situació per al sector empitjorarà, amb un marge d'1,5%, a causa d'en primer lloc al previsible repunt dels preus del cru, que se situen en 84 dòlars el barril segons les estimacions de la IATA, cinc dòlars més que la previsió per al 2010.

Això agregarà 17.000 milions de dòlars (12.649 milions d'euros) a la factura per combustible fins a arribar als 156.000 milions de dòlars (116.068 milions d'euros).

A més, es preveu un alentiment del PIB en les principals economies, especialment a Europa, amb una previsió de creixement de l'1% per a 2011, i s'aprecia un excés de capacitat en la indústria, ja que creixerà un 6,1% front a un increment de la demanda del 5,3%. "Els beneficis es deterioraran el 2011, la indústria segueix fràgil", ha remarcat el responsable.