El 71% dels desplaçaments al centre i primera corona de Palma es realitzen en vehicle privat
PALMA DE MALLORCA, 28 de març (EUROPA PRESS)
L'Empresa Municipal de Transport de Palma (EMT) incorporarà al llarg del 2008 un total de 52 nous autobusos a la seva flota, dels quals, 12 d'ells funcionaran mitjançant gas natural, una iniciativa que té com a objectiu contribuir a una "translació progressiva" del transport privat cap al transport públic.
Així ho va manifestar avui en roda de premsa el director de Mobilitat de l'Ajuntament de Palma, Francisco Donate, després de la ponència que va oferir al II Seminari de Gestió Ambiental de Palma, on va explicar que en una primera fase el gas per proveir aquests autobusos es portarà en vaixell.
En aquest sentit, va recalcar que les pretensions de l'Ajuntament de Palma passen perquè tota la flota d'autobusos funcioni en un futur amb gas natural, tot i que va assenyalar que, a causa que Balears no compta encara amb aquest combustible a l'arxipèlag, l'Ajuntament va decidir no comprar tots els autocars amb dipòsits a gas natural. Aquests autobusos podrien estar circulant pels carrers de Palma a final d'aquest any.
D'altra banda, Donate va explicar que la major part dels desplaçaments que es realitzen a Palma es fan a través de vehicles privats, i va assenyalar que s'ha passat dels 400.000 desplaçaments en transport privat en 1992, als 800.000 que es registren avui dia.
"Aquest fet suposa un problema, no és una realitat senzilla ja que l'espai és limitat", va manifestar el director, qui també va apuntar que el consistori vol crear 650 places per a motocicletes, amb l'objectiu de buscar l'equilibri entre els diferents mitjans de transport i amb un major suport cap al transport col·lectiu.
Alhora, va mostrar la seva intenció de donar a la bicicleta la consideració de "mitjà de transport real", que segons la seva opinió, "s'ha d'usar a Palma" i que necessita el desenvolupament d'una sèrie d'infraestructures perquè els ciutadans circulin "de manera sòlida i segura". "Cal crear una xarxa de carrils bici, pel que vam esperar tenir dos o tres projectes finalitzats aquest any", va apuntar.
DESPLAÇAMENTS A PALMA
Donate també va dibuixar el mapa dels desplaçaments a la ciutat, oferint unes dades que van constatar que el 71 % dels moviments dins de la primera corona de Palma --d'Avingudes a la Via de Cintura amb el Passeig Marítim-- i el centre van ser realitzats en vehicle privat, el 12 % en transport públic, el 17 % a peu i el 0,1 % en bicicleta.
En els desplaçaments dins de la segona corona --des de la Via de Cintura fins al final del terme municipal-- el 87 % dels mateixos es van realitzar en vehicles privats, el 10 % en transport públic, el tres % a peu i el 0,1 % en bicicleta.
Per intentar avançar cap a un model sostenible, Donate va apostar per la firma d'un Pacte per la Mobilitat, utilitzant el transport públic com una eina de cohesió, que permeti "garantir el dret a la mobilitat de les persones".
En aquest sentit, es va mostrar partidari de facilitar la intermodalitat, de fomentar l'ús "raonable" del vehicle privat, l'adaptació a la futura Llei de Mobilitat Sostenible, així com la millora de la seguretat viària i de la cultura del transport públic.