PALMA DE MALLORCA 24 Jun. (EUROPA PRESS) -
El preu de les reparacions de vehicles s'encarirà uns 20 euros a Balears com a conseqüència de la pujada de l'IVA del 16 al 18% prevista per al pròxim 1 de juliol, segons es desprèn d'un estudi elaborat per l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles a Motor, Reparació i Recanvis (Ganvam).
En el conjunt nacional, l'import ascendirà uns 20 euros de mitjana, tal com succeirà en la comunitat autònoma, fet que provocarà que la pujada del tipus impositiu que grava el consum elevi la factura del taller fins a uns 1.000 euros de mitjana, 100 euros per sobre dels 900 que es paguen actualment.
Segons aquest informe, elaborat a partir de dades de la companyia especialitzada en solucions per a la valoració de sinistres Audatex, les comunitats que més es veuran afectades per aquest increment són el País Basc, Galícia, Cantàbria i la Rioja, amb un increment de l'import de les reparacions que oscil·larà entre els 23 i els 24 euros.
A continuació es troben Catalunya, Astúries i la Comunitat de Madrid, amb un augment de 21 euros; seguides de les Canàries, Balears i Múrcia, en les que l'augment serà de 20 euros, tal com succeeix en la mitjana estatal.
Per la seva banda, les regions on la factura del taller s'encarirà menys després de la pujada de l'IVA són el País Valencià, amb un increment de 19 euros; Castella i Lleó, amb un creixement de 18,9 euros; Aragó, amb un augment de 18,8 euros; Castella-la Manxa, amb un ascens de 18,2 euros; Andalusia, amb una pujada de 18 euros; la Rioja, amb una elevació de 17,5 euros; i Extremadura, on l'import serà 16 euros més gran que l'actual.
LA VALORACIÓ DE LA PATRONAL
Ganvam entén que aquesta pujada dels preus pot retreure encara més les visites al taller en la segona meitat de l'any, no tant per l'encariment en si, sinó pel seu efecte psicològic en el marc d'un entorn econòmic d'incertesa i desconfiança.
La patronal tem que la pujada fiscal agreugi la situació dels tallers, activitat dels quals ha reculat entre un 4 i un 5% l'any passat, a causa de al descens d'un 8% en la utilització del vehicle privat i a la consegüent reducció de la sinistralitat.
Des del començament de la crisi, els tallers ha constatat que els usuaris només recorren als seus serveis per a reparacions imprescindibles, de manera que s'ha reduït el nombre de manteniments preventius.
Tot i això, l'organització ha detectat que els últims anys s'ha produït un increment gradual del preu de les reparacions, com a conseqüència de major components tecnològic dels models i de la incorporació de noves tecnologies, que encareixen el manteniment i la mà d'obra al requerir-se personal més qualificat.
El president de Ganvam, Juan Antonio Sánchez Torres, ha advertit de les conseqüències negatives per a la seguretat viària i per al medi ambient que poden derivar-se de la reducció de les revisions preventives i de l'allargament de la vida dels vehicles, conseqüència en últim terme de la crisi econòmica.