PALMA DE MALLORCA, 26 de març (EUROPA PRESS)
La demanda de turismes i tot terrenys ecològics ha augmentat un 20% a Balears arran de l'entrada en vigor aquest any de la nova fiscalitat verda, que eximeix de l'Impost de Matriculació els vehicles que emeten igual o menys de 120 grams per quilòmetre. En concret, fins el febrer es van vendre 813 unitats a les illes, segons un estudi elaborat per la consultora MSI per la Federació d'Associacions de Concessionaris d'Automoció (Faconauto).
Segons constata l'informe, que analitza els efectes del nou Impost Ecològic sobre la demanda, el comportament de les matriculacions de turismes i tot terrenys computades en aquests dos primers mesos de l'any guarda una correlació directa amb el tipus impositiu aplicat en virtut del nou impost, de manera que a major càrrega fiscal, es constata una caiguda més gran de les vendes en els dos segments.
En aquest sentit, les vendes de vehicles que van acusar majors descensos a Balears van ser els situats en l'últim tram de l'impost, amb un retrocés del 44,6%, seguides d'aquells amb un nivell d'emissions d'entre 160 i 199 grams per quilòmetre, amb un retrocés del 28,4%. Les matriculacions dels vehicles situats en el segon tram de la taxa i gravats amb un tipus del 4,75% van caure un 24 per cent.
Segons la Llei de Qualitat d'Aire aprovada el novembre passat, els cotxes que emetin fins a 120 grams de CO2 per quilòmetre estan exempts de l'impost, que se situa en el 4,75% per a automòbils que emetin entre 121 i 159 grams de CO2 per quilòmetre, en el 9,75% per a emissions d'entre 160 i 199 grams i en el 14,75 per cent per vehicles que emetin de 200 grams en endavant.
D'altra banda, l'estudi de Faconauto assegura que els "grans perjudicats" per la nova fiscalitat verda van ser el tot terrenys, que venien sent, fins avui, els protagonistes indiscutibles del mercat, amb creixements de vendes de dos dígits gràcies a la seva percepció de "robustesa, seguretat i estatus social".
Així, l'entrada en vigor de l'Ecotaxa va tirar a la baixa, per primera vegada en els últims quatre anys (a excepció de lleugeres caigudes el gener i abril del 2006), les vendes de vehicles 4x4, protagonitzant un descens del 15,3% en la comunitat balear en els dos primers mesos de l'any.
En concret, el tot terrenys més danyats amb la reforma fiscal, amb una caiguda del 43,7% fins a febrer, van ser els 4x4 penalitzats amb tipus més contaminants, amb un nivell d'emissions a partir dels 200 grams/quilòmetre. Per contra, els 4x4 penalitzats amb tipus del 9,75 % van experimentar un creixement del 8,4 per cent a Balears.
Respecte el segment de turismes, a l'arxipèlag els vehicles que van enregistrar majors descensos (-46,4%) en les seves vendes van coincidir també de ple amb aquells vehicles més contaminants (+ de 200 grams de CO2) i, per tant, amb els més castigats pel nou impost, amb un tipus impositiu del 14,75%.
Alhora, les vendes de turismes que emeten entre 160 i 199 grams de CO2 per quilòmetre i que estan gravats amb un 9,75%, van protagonitzar una caiguda del 36,8% fins a febrer en la comunitat balear, mentre que els ubicats en el tram segon (entre 121 i 159 grams) van registrar un descens menor, del 24 per cent
MENYS EMISSIONS
Tot i les distorsions sobre la demanda, l'estudi de Faconauto afirma que el nou Impost Ecològic està mostrant la seva efectivitat per reduir les emissions contaminants dels vehicles, apuntant a un clar descens respecte les xifres manejades en anys anteriors.
Així, les emissions de diòxid de carboni dels cotxes matriculats en els dos primers mesos van disminuir un 4,8% en l'acumulat de l'any, fins situar-se en una mitjana de 149,6 grams per quilòmetre, acostant-nos així als objectius marcats en el Protocol de Kyoto.
Segons la patronal de concessionaris, aquesta tendència ecològica va tenir el seu reflex immediat en la potència mitjana dels vehicles venuts en reduir-se en un 2,8% en els dos primers mesos del 2008, fins a situar-se en una mitjana de 115,6 CV. També va tenir un efecte en l'eficiència energètica dels vehicles matriculats en aquests dos mesos (+3%), amb una mitjana de 17,6 quilòmetres recorreguts amb un litre de combustible.
Tal com va apuntar Faconauto, creada l'any 1986, l'entrada en vigor del nou Impost de Matriculació permetrà els fabricants d'automòbils acostar-se al nivell d'emissions de 140 grams per quilòmetre compromès amb la Unió Europea per 2008. L'estudi preveu que les emissions de diòxid de carboni se situïn en 140,8 grams per quilòmetre en 2009 i en 133,8 grams per quilòmetre en 2010.
UN IMPOST "ANACRÒNIC"
Faconauto estima que l'aplicació d'una fiscalitat ecològica no ha de realitzar-se "de manera indiscriminada" sobre determinats models, sinó sobre bases sòlides d'acord a les directrius europees, més encaminades a gravar l'ús/consum de l'automòbil -a través d'impostos ecològics- que l'adquisició del propi vehicle.
Per aquest motiu, la patronal planteja, en primer lloc, suprimir l'Impost de Matriculació (antic Impost de Luxe) per considerar-lo "anacrònic" i, en el seu lloc, incrementar gradualment la càrrega fiscal de l'Impost sobre Hidrocarburs, de manera que es penalitzi el consum/ús i no l'adquisició, és a dir, que qui més consumeixi també pagui més.
Així, s'igualaria la càrrega impositiva sobre l'adquisició de l'automòbil a la resta dels grans països europeus (Alemanya, França, El Regne Unit i Itàlia), evitant que els automobilistes espanyols que adquireixin un cotxe hagin de fer un esforç en termes de renda disponible molt superior a la de la resta de ciutadans europeus.