Medi Ambient detecta per primera vegada processionària a Formentera i col·loca 800 trampes per controlar la plaga

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 11 noviembre 2008 18:06

Un 25% de les pinedes de Mallorca es troben en perill per l'avanç d'aquesta eruga

PALMA DE MALLORCA, 11 de novembre (EUROPA PRESS)

La Conselleria de Medi Ambient del Govern va detectar aquest any i, per primera vegada, exemplars de l'eruga processionària en la totalitat de la superfície de pineda de l'illa de Formentera, que puja a 2.411 hectàrees de massa forestal, i, a fi d'establir com més aviat millor un control exhaustiu d'aquesta plaga, va procedir a col·locar un total de 800 trampes de feromones repartides per tota la pitiüsa menor.

Així ho va donar a conèixer avui el director general de Mig Forestal i Protecció d'Espècies, Pere Ramon, qui, al costat del seu homòleg de Biodiversitat, Miquel Ferrà, va presentar la 'Campanya del 2008 contra la processionària del pi a les Illes Balears', que s'estendrà fins a 2011 i que preveu continuar amb les actuacions empreses a començament d'aquesta legislatura, com són la fumigació d'insecticides amb mitjans aeris o la destrucció dels 'bolsones' on es refugia aquest lepidòpter a l'hivern.

Tot i això, a Formentera, com a Eivissa, on la processionària del pi (thaumetopoea pityocampa) va ser detectada fa ja 30 anys --i on el 2007 es van reduir "moltíssim" les captures--, s'ha optat per un sistema més adequat per combatre aquesta plaga en les seves fases embrionàries, com és la col·locació de trampes amb feromones sexuals, que atreuen als mascles de l'espècie, amb el resultat que es controlarà la seva expansió demogràfica durant els pròxims quatre anys, temps de vigència del pla, que va ser aprovat el passat 26 de setembre per la Comissió Balear de Medi Ambient.

La diferència en la proliferació d'aquesta plaga va quedar bé exposada en el fet que totes les erugues detectades a Formentera equivalen a les quals es poden comptar en dos arbres afectats per la plaga a Mallorca; de manera que la seva presència no va ser detectada fins que el 2007 es va decidir instal·lar 30 trampes de feromones repartides per l'illa, a manera de control, i, més tard, es van recollir mostres de processionària en tots els casos, confirmant-se així els indicis que la Conselleria de Medi Ambient tenia.

En total, un 44% de la superfície de pineda de Mallorca està afectada per la processionària, i, de fet, un 0,1% de la mateixa --110,88 hectàrees-- ja ha estat totalment destruïda; mentre es troba en perill un 25% dels boscs basats en aquests arbres --17.891,29 hectàrees--, circumstància adversa que, a més, aquest any s'aguditzarà, segons va avançar la Conselleria, en funció d'estudis tècnics, que revelen que, depenent de les condicions climàtiques, l'avanç de la processionària s'incrementa o no.

INSECTICIDES I TRAMPES

A fi de contenir la plaga, en els casos més extrems s'utilitzen avions per fumigar amb un insecticida sobre les àrees més afectades, que ocupen unes 2.000 hectàrees, al que es destinen 926.321 euros, quantitat en la qual destaquen els 500.000 euros que es destinen a la compra de productes, seguida pels 120.000 euros que costarà el lloguer dels mitjans aeris, que s'utilitzaran en aquesta operació al llarg d'aquest mes de novembre, després de ser l'època idònia, perquè les erugues són ara papallones.

Aquest tractament és de tipus biològic, amb baixa toxicitat, a l'estar classificat AAA pel Ministeri d'Agricultura i Pesca, que no afecta a l'ésser humà ni a la fauna ni a la flora --així com les abelles, amb les quals és compatible--. En una zona d'unes 400 hectàrees del municipi de Manacor (Mallorca) s'utilitzarà un altre producte, aplicació de la qual serà estudiada per la Universitat de les Illes Balears (UIB), mitjançant estudis que farà durant els pròxims tres anys.

Pel que fa a l'eradicació de la processionària per mitjans terrestres, la principal novetat que s'incorpora aquest any és la incorporació d'un canó nebulitzador que va començar a treballar fa escassos dies i que s'aplicarà en unes 120 hectàrees de Mallorca, així com altres 50 hectàrees de Menorca, mentre que a la resta de l'arxipèlag no s'utilitzarà aquest sistema i simplement es tallaran els bolsones que es detectin per després cremar-los, o bé s'abatran a base de trets d'escopeta, amb l'ajuda de caçadors.

Contenido patrocinado