Neix el Consorci que gestionarà la regularització de més de 50.000 places hoteleres a Mallorca

Actualizado: miércoles, 22 julio 2009 17:57

El preu per regularitzar cada d'una d'elles és de 4.300 euros


PALMA DE MALLORCA, 22 Jul. (EUROPA PRESS) -

El Consorci per a la Millora de les Infraestructures Turístiques i el Foment de la Desestacionalització de l'Oferta de Mallorca es va crear avui amb la vocació de regularitzar les 50.312 places hoteleres que actualment estan fora d'ordenació. Els hotelers tenen vuit mesos a partir d'avui per regularitzar aquestes places, per al que hauran d'abonar 4.300 euros per cadascuna. Els beneficis obtinguts es destinaran a millorar i rehabilitar establiments que hagin quedat obsolets per potenciar la seva ocupació.

En roda de premsa, el conseller de Turisme, Miquel Nadal, ha remarcat que la creació d'aquest Consorci ja estava previst a la Llei General Turística de 1999, pel que va posar èmfasi que han hagut de passar 10 anys per posar en marxa "el funcionament d'aquest òrgan des del sector". Així, ha manifestat que la principal funció d'aquest organisme és "assessorar en operacions derivades de la regularització de places turístiques fora d'ordenació".

La Llei preveu que el Consorci pugui crear una borsa de places a la qual podran acudir els interessats per sol·licitar noves places hoteleres, tot i que, segons ha recordat Nadal, una nova autorització "necessita la baixa definitiva d'un determinat nombre de places".

El conseller ha matisat que "no es tracta en cap cas de places il·legals", sinó que es tracta d'hotels amb llicències d'obres, que eren dins d'ordenació, però amb una normativa turística vigent de fa més de 30 anys, que impedia que es poguessin crear més establiments hotelers, "i van quedar obsolets".

Després d'incidir que la indústria turística de les Balears s'ha desenvolupat de "forma extraordinària" propiciant que la indústria turística sigui considerada com "el motor econòmic de les Balears", va aclarir que aquest desenvolupament ha generat una sèrie de situacions "irregulars", com és el cas de l'ampliació del nombre de places autoritzades, la comercialització permanent d'habitacions dobles -que eren autoritzades com individuals-, la reconversió d'usos obsolets o, finalment, l'alteració de la ràtio turística com a conseqüència de la venda d'una part del solar, vinculada a l'explotació hotelera.

ACTUACIONS QUE GENERARÀ AQUESTA REGULARITZACIÓ

Amb els ingressos derivats d'aquesta regularització es potenciarà la rehabilitació de zones turístiques --amb la possibilitat de fer accions d'esponjament--; incentivarà la reconversió d'establiments d'allotjament turístic --tenint en compte la preservació del Medi Ambient--, i es fomentarà la diversificació i la desestacionalització de l'oferta a Mallorca, amb projectes que incrementin la qualitat de l'oferta turística.

Sobre aquesta qüestió, ha remarcat que també s'impulsarien accions d'R+D en relació amb el turisme, i "tota mena d'activitats que tinguin com a principal objectiu millorar la qualitat de les infraestructures turístiques de l'illa".

Per aquesta raó, el Consorci aspira a "gestionar la borsa de places que li han estat cedides per la Conselleria de Turisme i que estan integrades per tres tipus de places", com són les autoritzacions d'obertura donades de baixa definitiva pels titulars d'aquestes de manera voluntària, les donades de baixa de manera definitiva d'ofici per la Conselleria, i les que (prèvia baixa definitiva) no han estat utilitzades per les persones interessades.

Així, el Consorci penalitzarà a l'hoteler que pretén regularitzar moltes places, mentre que premiarà a l'empresari que precisi menys, ja que el preu se n'anirà elevant a mesura que es requereixin més places.

Finalment, Nadal ha apuntat que aquest organisme està format per la Conselleria de Turisme, el Consell de Mallorca, la Federació Hotelera de Mallorca, l'Agrupació de Cadenes Hoteleres, UGT, CCOO, així com Sa Nostra, i alhora va agrair el seu "esforç i col·laboració" per haver pogut crear aquest instrument que s'havia convertit en una reivindicació dels hotelers.