PALMA DE MALLORCA 15 Sep. (EUROPA PRESS) -
El Parlament ha rebutjat avui, amb 28 vots a favor i 30 en contra, una moció presentada pel PP referint-se a la política desenvolupada pel Govern en matèria de transport ferroviari que preveia, entre d'altres punts, la necessitat que l'executiu autonòmic respectés els acords dels ajuntaments implicats en relació amb els projectes de prolongació del tren fins a Alcúdia i del tren-tram de Manacor.
Després que ahir la diputada autonòmica popular, Mabel Cabrer, exigís als 'uemites' que fossin coherents i votessin a favor de la moció, el portaveu del Grup Mixt, Josep Melià, es va referir a una esmena de substitució presentada pel seu partit a la moció en la qual s'expressava la necessitat de suspendre tota la tramitació i l'execució de les obres mentre no s'haguessin estudiat totes les alternatives de traçat i s'hagués consensuat amb els consistoris afectats. Tot i això, aquesta ha estat retirada per UM i no va arribar a ser votada.
Alhora, Melià ha indicat que ahir la Comissió Mixta va decidir que la prolongació del tren fins a Alcúdia no es realitzaria durant aquesta legislatura de manera que aquest assumpte, ha considerat, "queda fora de l'agenda política". D'altra banda, referint-se al tren-tram Melià ha assenyalat que únicament es tracta d'"una de les opcions" "però no l'única", ha afegit.
Per la seva banda, el parlamentari del Bloc, Miquel Àngel Llauger, va posar èmfasi que els "estudis de rigor" desenvolupats per la Conselleria de Mobilitat i Ordenació del Territori demostren que la millor opció per a Alcúdia és el traçat que circulava en paral·lel a l'autovia. Pel que fa al tren-tram 'manacorense' ha manifestat que aquesta opció és la "més fàcil tècnicament i econòmicament".
Llauger ha criticat que els projectes del PP estiguin més relacionats amb "estratègies polítiques". Alhora, ha assenyalat que la Conselleria de Mobilitat no té la intenció de fer un projecte amb l'oposició del municipi de manera que, segons ha assenyalat, "no anirà contra l'acord" -referint-se a l'adoptat per l'ajuntament- "però tampoc farà coses insensates".
OPOSICIÓ A L'ARRIBADA DEL TREN
El parlamentari del Bloc ha apuntat que la majoria de persones de Manacor que s'oposen al traçat proposat pel departament del Govern no és perquè desitgin l'altre traçat, sinó perquè també estan en contra de l'arribada del tren.
Alhora, ha subratllat la importància que el conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, hi hagi aconseguit que la inversió d'Alcúdia "no es perdi" i se'n vagi de destinar a l'electrificació de les línies. Tot i això, Llauger ha reconegut que li queda un cert "gust amarg" pel fet que el poble no hagi volgut fer la prolongació del ferrocarril.
D'altra banda, va posar èmfasi que l'impacte que podria tenir el tren-tram sobre el territori és menor que el de les autopistes. A més, ha lamentat que la comunitat balear superi la taxa de vehicles a motor existent que la mitjana que hi ha a la Unió Europea.
Per la seva banda, el socialista Francesc Dalmau ha criticat al PP per fer "demagògia" amb el tema i ha apuntat a l'alcalde de Manacor, Antoni Pastor, que hauria de tenir en compte que el que es desitja que torni a passar per l'antic traçat del ferrocarril no és un tren sinó el tren-tram, una modalitat diferent que "aposta per la integració a la ciutat". Alhora, el socialista ha considerat que Pastor ha pretès "beneficiar la seva carrera política a costa del tren-tram".
Pastor ha criticat el "canvi d'opinió" dels 'uemites' per aconseguir "fer equilibris" fet en les últimes 24 hores i ha apuntat que seran els regidors que UM posseeix a Manacor i Alcúdia els qui hauran de respondre davant dels ciutadans "i donar la cara", mentre que Melià "seguirà assegut aquí".
Alhora, el popular ha afirmat que el conseller "aplica el pensament únic", i va arribar a tenir, segons ha opinat, idees "dictatorials". Així, ha indicat que els projectes els realitza "o per capritx o per interès polític" i no per respondre a les necessitats de la població de les illes.