SFM aturarà les obres del tren Manacor-Artà per "falta de liquiditat" i adverteix que altres es veuran afectades

Actualizado: miércoles, 10 agosto 2011 19:39


PALMA DE MALLORCA, 10 Ago. (EUROPA PRESS) -

Els Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) faran oficial durant aquest mes la paralització temporal de les obres que pretenen unir Manacor i Artà a través d'una línia de tren i han advertit que altres accions previstes en el conveni signat entre el Govern espanyol i l'executiu autonòmic també es veuran "afectades".

El gerent de l'empresa, José Ramón Orta, ha atribuït a la falta de liquiditat que té la companyia i al desfasament econòmic de 143 milions provocat per la quantitat aportada per l'Estat, 57,5 milions des de l'any 2008 dels 443 acordats aquest mateix any, i el total adjudicat pel Govern, xifra que ronda els 200 milions, com causes de la decisió.

El Govern, a més, ha fet públic aquest dimecres que per acabar les obres, de les quals fins ara tan sols s'ha executat el 19%, calen 164 milions d'euros més.

Així, Orta ha explicat que el procés que se seguirà per portar a terme la paralització de les obres començarà amb la convocatòria d'un consell d'administració a SFM en què s'aprovarà "una figura contractual prevista a la llei de contractes públics anomenada 'suspensió temporal de contractes'". La paralització pot durar, segons la llei, entre vuit mesos i un any, però Orta ha aclarit que "es podria prollongar de mutu acord".

El gerent de la companyia dels trens ha aclarit que la suspensió "no significa que les obres no se'n vagin a fer mai, simplement s'aturen perquè el Govern no té ni un euro més per pagar el que s'està fent i el que ja s'ha fet".

L'ESTAT "NO ESTÀ PER FER INVERSIONS FERROVIÀRIES"

Així, Orta ha insistit que "la comunitat no té diners i que l'obra només es pot fer si comptem amb finançament estatal". Orta ha fet pública, a més, una conversa que van tenir la ministra d'Economia, Elena Salgado, i el president del Govern, José Ramón Bauzá, en què la vicepresidenta del Govern li va deixar clar al líder dels 'populars' que l'Estat "no està per fer inversions ferroviàries, i menys a Balears".

Quant als contractistes de les obres es refereix, Orta ha assenyalat que han parlat amb ells per explicar-los la situació. "Ells estan a la vora del concurs perquè porten mesos d'obres certificades sense cobrar i molts treballadors corren el risc de quedar-se sense feina".

Davant la impossibilitat de seguir endavant amb la construcció de la línia, Orta ha cregut oportú presentar una alternativa. Així, el gerent de SFM ha explicat que el mateix servei operat mitjançant autobusos, "costaria 680.000 euros". D'altra banda, si el servei finalment es fes en tren, costaria uns tres milions anuals". El gerent de l'empresa ha defensat "el tren perquè és un transport en el qual creiem, però es tracta de xifres que conviden a la reflexió".

TOTES LES ACCIONS "PATIRAN CANVIS"

Finalment, Orta ha declarat que no només la via entre Manacor i Artà es veurà afectada, sinó que "totes les accions previstes en el conveni patiran canvis a causa de que no es té el finançament".