Successos.-(Ampli) L'operació Kabul se salda amb 26 detinguts a Mallorca i la confiscació de 600.000 euros

Els detinguts "no són molt col·laboradors" en les seves declaracions i s'espera que comencin a passar a disposició judicial a partir de demà a la tarda

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: jueves, 3 julio 2008 16:24

PALMA DE MALLORCA, 3 Jul. (EUROPA PRESS) -

L'operació Kabul, desenvolupada ahir en el poblat de Son Banya, als afores de Palma de Mallorca, i altres localitats de l'illa, es va saldar amb de 26 detinguts, tots ells del clan de La Paca, inclosa la líder del mateix, Francisca Cortés, amb l'excepció de dos, que van ser posats en llibertat després per no guardar relació amb la venda de drogues.

Aquesta operació es va iniciar l'octubre del 2007 i va culminar ahir, després d'investigar durant nou mesos l'activitat de subministrament i difusió de la droga des de Son Banya, succeint-se diverses actuacions policials que, van suposar el tall dels accessos al poblat durant diversos caps de setmana seguits i la confiscació de vuit quilos de cocaïna i tres d'heroïna, dels quals ahir es van recuperar només dos quilos de cocaïna i uns 750 grams d'heroïna.

Així ho va exposar avui el delegat del Govern a les Illes Balears, Ramón Socias, en una trobada mantinguda amb els mitjans de comunicació a la seu de la delegació, en què també hi van estar presents el tinent coronel de la Guàrdia Civil Jaume Barceló i el comandant Tobar, que va estar al capdavant de l'operatiu, en què es van desarticular cinc punts de venda en el poblat.

En total, van participar uns 200 agents, 75 dels quals --pertanyents als Grups Rural de Seguretat (GRS)-- van venir des de la península, els quals van realitzar un total de 36 registres domiciliaris, dels quals, vuit van tenir lloc en les barriades de La Soledat i Son Gotleu, a Palma, i un en el municipi de Capdepera; mentre que la resta van afectar a barraques de Son Banya.

Al llarg de l'operatiu, que va començar a les 06.00 hores i es va prolongar fins a les 13.00 hores, van confiscar uns 600.000 euros en metàl·lic, a més de 30 cavalls, uns 500 galls que es preveia usar en baralles --aspecte que està investigant el Seprona--, una important quantitat de joies, documents, i set cotxes de gamma alta, així com una pistola i dues escopetes --una d'elles retallada--. També es van trobar animals exòtics, com lloros i micos, i una plantació de marihuana.

Pel que fa a les quantitats de droga decomissades en els registres d'ahir, Sòcies va aclarir que, en tots els punts on es va intervenir "no hi havia borses" amb quantitats importants d'estupefaents, sinó centenars de paperines ja preparades, perquè allà es venien les substàncies 'al detall', d'una manera semblant a les hamburgueseries amb autoservei per cotxes.

AUTOSERVEI DE LA DROGA

Així, una vegada que el clan rebia la droga adquirida a la península, la venia en els cinc punts citats, ubicats estratègicament, de manera que els consumidors podien comprar les paperines des de l'exterior de les barraques, a través de les finestres dels seus vehicles, facilitant que les transaccions es poguessin fer a qualsevol hora del dia o de la nit.

Pel que fa a les detencions, Sòcies va explicar que 21 d'elles es van realitzar en els registres que es van realitzar a Son Banya, i la resta en les "franquícies" del clan a Palma i Capdepera. De moment, tots ells estan prestant declaració, tot i que "no són molt col·laboradors", va dir Sòcies, qui va estimar que podrien començar a passar a disposició judicial a partir de la tarda de demà divendres.

HORA INTEMPESTIVA

Respecte als detalls de l'operatiu realitzat ahir a l'alba, Ramón Socias, va justificar l'hora "intempestiva" a la qual es va donar començament, a fi de garantir-se que "no hi havia gent pels carrers que pogués donar la veu d'alarma". Per la qual cosa es van realitzar les cinc entrades en els punts de venda de manera simultània, amb el suport d'un helicòpter. Confiscant la Guàrdia Civil una important quantitat de paperines i dels diners de la venda de la nit passada.

A més, van continuar els registres en els domicilis dels implicats, en els que "procuren no tenir droga", però on es va intervenir "la major part dels diners en efectiu, agrupat ja en feixos i empaquetat", a més de gran quantitat de joies i els vehicles, que converteixen l'operació Kabul en una de les majors realitzades contra el "cor històric" del narcotràfic a Balears, va dir Sòcies.

QUE NO HAGI COMPONENDES

Pel delegat, aquesta operació posa de manifest que "la impunitat s'ha acabat a Son Banya" i, sobre aquesta qüestió. va agrair l'actuació del jutge José Castro --Instrucció 3 de Palma-- i del fiscal Adrián Salazar, presents des del principi en els registres, al costat de sis secretaris judicials. Per la qual cosa espera que, en aquesta ocasió, "es produeixin condemnes severes", així com "que no hagi componendes", ha afirmat.

Cal assenyalar que, per accedir en un dels punts de venda de droga va caldre que els agents penetressin a través de l'habitatge del patriarca de Son Banya, Gabriel Cortés 'el Pelón'; situació de "confusió" que es va solucionar perquè va col·laborar en "mantenir la calma" perquè no es desencadenés un conflicte amb la resta d'habitants del poblat "que no tenen res a veure amb el tràfic de droga", va indicar Sòcies.

Contenido patrocinado