PALMA DE MALLORCA, 18 Ago. (EUROPA PRESS) -
El port de Palma preveu una arribada d'1,8 milions de turistes de creuers aquest any, fet que suposa un increment respecte al passat exercici, quan va rebre 1,5 milions de passatgers, xifra al seu torn superior a la del 2009 (1,3 milions). Aquests increments confirmen que el turisme de creuers lluny de veure's afectat per la crisi creix cada any de l'entorn del 20%.
Així ho ha assenyalat als mitjans el tinent d'alcalde de Turisme de Palma, Álvaro Gijón, durant una visita al creuer Costa Serena de la companyia Costa Cruceros, que aquest dijous ha atracat al port de Palma i en què s'ha reunit amb el director general d'aquesta empresa a Espanya, Bernardo Echevarría.
Gijón ha subratllat que per a l'Ajuntament el turisme és "fonamental" i, especialment, el de creuers donada la seva tendència puixant dels últims anys. Així, ha destacat que és el tipus de turisme que més està creixent a escala internacional i a Palma concretament.
El 'popular' ha remarcat que Palma té una "oportunitat única" d'apostar seriosament per aquest tipus de turisme, el qual a més no consumeix territori i té un major despesa turística que el tradicional, ha recordat Gijón.
El regidor ha assenyalat que perquè Palma segueixi com un port de referència, i fins i tot pugui seguir captant més turisme, cal adequar les infraestructures del port i de la pròpia ciutat a les necessitats d'aquest tipus de turisme.
En aquest sentit, ha apuntat que s'han detectat "problemes puntuals" en les infraestructures del port en matèria de seguretat i de logística. Alhora, també ha afirmat que cal dotar de més informació al turista de creuers perquè conegui les possibilitats que la ciutat li brinda a la seva arribada.
Així, ha matisat que mentre una part dels passatgers ja desembarca amb una excursió contractada en el mateix vaixell, una altra part ho fa de manera independent. La idea de l'Ajuntament és crear uns punts d'informació en els quals es faciliti al turista tota l'oferta d'oci, transport públic, museus i altres serveis dels quals disposa a la ciutat.
Aquests punts d'informació serien independents de les oficines d'informació turístiques que hi ha repartides per la ciutat. La idea és acostar la informació al propi port perquè sigui més accessible per als creueristes, si bé encara no s'ha definit la manera en la qual es materialitzarà aquest projecte.
"El fet important és que el turista sàpiga que si ve a Palma de Mallorca té moltes activitats que fer, que té moltes excursions que fer i, evidentment, que quan se'n vagi d'aquí ho faci amb la sensació que ha visitat una ciutat a la qual val la pena tornar i que faci de prescriptor d'opinió amb la resta dels seus familiars i amics".
Així, Gijón ha aprofundit en la necessitat de fer un esforç a millorar la comunicació. Per a això, l'Ajuntament està treballant en l'elaboració d'un calendari diari que reculli totes les arribades de creuers perquè aquesta informació pugui ser facilitada als comerciants i restauradors. Gijón ha dit que preveuen poder facilitar aquestes dades a partir de setembre.
De manera paral·lela, el consistori també elaborarà un calendari que reculli la informació de totes les coses que ofereix Palma en matèria de cultura, oci, animació i gastronomia, entre d'altres coses.
Per la seva banda, el director general de Costa Cruceros a Espanya ha destacat que Balears ja era un destí turístic important abans de l'arribada dels creuers, el que ho va convertir en un lloc "molt atractiu" per als clients dels mercats en els quals operen.
Així, Echevarría ha subratllat que Costa Cruceros normalment té uns tres o quatre vaixells fent escales de Palma, cosa que representa entre 100 i 150 escales anuals, que suposen una aportació econòmica d'entre 20 i 25 milions d'euros en despeses directes per part dels al voltant de 400.000 visitants. A més, ha agregat que els creueristes tenen una despesa mitjana d'entre 70 i 80 euros per persona i dia.
El director general ha considerat que Palma encara té un "potencial de desenvolupament enorme" pel que fa al turisme de creuers es refereix. En aquesta línia, ha afegit que el que hauria de fer-se és seguir desenvolupant el destí en si mateix i "donar-li una projecció internacional encara més important" promocionant Palma en nous mercats com Europa de l'Est i fins i tot els Estats Units o Amèrica del sud.
VAGA DE TRANSPORT DISCRECIONAL
En un altre ordre de coses, Gijón ha assenyalat que la vaga del transport discrecional de divendres passat "ha sentat fatal" al sector turístic. Així, ha recordat que dos creuers que eren previstos amb 8.000 passatgers per a aquest dia no van atracar per l'atur, "el que ha suposat una reducció de més de 500.000 euros" en només una sèrie d'hores.
El tinent d'alcalde ha emfatitzat que a una illa que viu del turisme no es pot convocar una vaga en ple mes d'agost "i menys d'aquestes característiques" perquè dóna "una imatge nefasta" i fa que es perdi "activitat econòmica".