UM reclama a Foment que transfereixi la gestió dels ports i les competències de costes i litoral

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 13 enero 2009 14:22

El partit vol evitar la confusió competencial i que segueixin en mans d'un ministeri "polèmic"

PALMA DE MALLORCA, 12 de gener (EUROPA PRESS)

El partit Unió Mallorquina (UM) ha anunciat avui la seva decisió de reclamar al Ministeri de Foment que transfereixi la gestió de tots els ports de les Illes Balears, així com de les competències de costes i litoral, sol·licitud que li farà arribar a través de les institucions que està representat, com el Govern i el Consell de Mallorca, petició de la qual espera resposta al llarg del primer trimestre.

Concretament, UM reclama l'Estat la gestió dels ports d'Alcúdia, Maó, Eivissa, Formentera, i les instal·lacions nàutiques i esportives existents dins el de Palma, perquè considera que "estaran molt millor gestionats des de la Comunitat Autònoma", perquè es dóna una "confusió competencial" que afecta als ciutadans i a les pròpies administracions, pel que van apuntar cap a una simplificació dels processos.

Així ho van manifestar, durant una trobada mantinguda avui amb els mitjans de comunicació a la seu del partit, el vicepresident, Miquel Àngel Grimalt, i la portaveu, Catalina Julve, els quals van considerar oportuna fer la petició en un moment en què Foment és un ministeri "polèmic" perquè no dóna "bones solucions" de gestió, segons va assenyalar el primer en la seva intervenció.

Grimalt, qui al seu torn és conseller de Medi Ambient del Govern --i, de fet, va acudir acompanyat del director general de la Mar i el Litoral, Bartomeu Calafell--, va confirmar que el tema ja "ha estat posat sobre la taula i sembla que hi ha una certa predisposició" entre la resta de formacions polítiques de les illes, que s'evidenciarà si també realitzen "reclamacions per escrit" a l'Estat, va precisar.

Respecte a la transferència a la Comunitat Autònoma de les competències en matèria de costes i litoral, UM considera que serà una mesura especialment útil en zones de domini públic marítim terrestre, en tot el referent als partions i acotaments, que afecten als recursos o reclamacions davant l'administració dels drets sobre determinades propietats.

D'altra banda, Grimalt va recordar que l'Estatut aprovat el 2007 assenyala que tots els ports esportius existents a Balears han de ser competència autonòmica, el que no es compleix en el cas de les instal·lacions esportives existents a l'interior dels cinc ports més grans de les illes, que encara són gestionats per l'Autoritat Portuària, amb 7.000 amarratges, dels quals gairebé 4.000 es concentren en instal·lacions de Palma.

VALOR TURÍSTIC DELS AMARRATGES

Per al conseller de Medi Ambient, tots aquests punts d'amarratge "són places esportives", amb valor turístic, que han de ser gestionades per la Comunitat, a fi de poder portar a terme una bona política en aquesta matèria i, al mateix temps, per evitar situacions "lamentables", com la que s'ha produït fa poc a Maó (Menorca), quan una concessió que històricament havia estat en mans del Club Nàutic va recaure sobre una empresa privada aliena a l'illa.

A més, Miquel Àngel Grimalt va considerar que dels cinc ports balears que gestiona actualment l'Estat només el de Palma ha de ser considerat de 'interès general', per la seva mida i pel seu valor estratègic, mentre que la resta han de passar a dependre únicament de la Comunitat Autònoma, perquè el seu trànsit principal és, bé la recepció de mercaderies de consum per a Balears, bé el tràfic de passatgers interilles.

Cal assenyalar que la competència de costes i litoral ja va ser transferida en el seu moment a Catalunya, mentre que Canàries preveu reclamar-la pròximament, de manera que Balears se sumaria així a una tendència a la qual ja hi participen altres Comunitats Autònomes.

Contenido patrocinado