Actualizado 08/09/2008 19:18 CET

AMPL.- El Consell demanarà la rescissió de l'acord del Govern perquè Son Sant Joan participi de la cogestió

PALMA DE MALLORCA, 8 de setembre (EUROPA PRESS)

El Consell de Mallorca reclamarà la rescissió de l'acord adoptat pel Consell de Ministres el mes d'agost passat, pel que l'aeroport de Son Sant Joan quedava exclòs del model de cogestió aeroportuària, i instarà al Govern a mantenir una reunió urgent amb el Ministeri de Foment amb representants de la Institució insular i altres administracions afectades, a fi d'abordar aquesta qüestió.

Així ho va aprovar avui per unanimitat el ple del Consell, que va rebutjar que només els aeroports amb una afluència de més de 30 milions de passatgers -El Prat i Barajas- entrin en la primera fase del procés de cogestió. Mitjançant una moció, la consellera del PP Mabel Cabrer ha afirmat que Balears ha estat pionera a analitzar els diferents models de cogestió, pel que va lamentar "l'autèntica bufetada" que ha rebut al no haver estat inclosa.

En el marc del nou model de gestió de l'ens públic, un projecte durada estimada del qual és d'"un mínim de dos" anys, el Govern té previst crear una nova societat per a la gestió dels aeroports en la qual donarà cabuda fins al 30% al capital privat i en aquells aeroports on se superin els 30 milions de passatgers, cas de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, es donarà entrada a les comunitats autònomes.

Durant la sessió, Cabrer va advertir que els beneficis obtinguts en Son Sant Joan "de sempre" han servit per finançar inversions de la xarxa d'AENA en altres aeroports, incloent la construcció de la T4. Segons el parer de la dirigent popular, la decisió del Govern ha estat un "despropòsit", al recordar que per l'aeroport de la capital balear passen anualment 23 milions de passatgers mentre que la instal·lació que li segueix "de molt lluny", la de Màlaga, té 13 milions.

Alhora, va recriminar que l'acord s'hagi produït en un moment "tan delicat" per a les companyies aèries per la crisi econòmica, que va recordar, ha afectat de manera "molt important" a Spanair i Futura. Tal com va recalcar, la cogestió permetria prendre mesures que pal·liarien aquesta situació, pel que va advocar per impugnar la mesura adoptada per l'executiu central. La moció també manifesta que dins del model de cogestió "obligatòriament" ha de participar el Consell.

Per la seva banda, el portaveu de UM al Consell, Miquel Àngel Flaquer, va recordar que la seva formació porta "molts anys" reclamant la gestió absoluta de l'aeroport tant des del punt de vista econòmic i logístic, ja que "no volem compartir la gestió" sinó que les institucions públiques i privades de les illes s'encarreguin d 'això, "amb un model monitorat pel sector públic.

ACORD EN EL PARLAMENT

Segons la seva opinió, les negociacions han de portar-se a terme "a tots els nivells", amb la consecució d'un acord al Parlament per traslladar al Govern que la seva decisió ha estat "una absoluta vergonya". "Som gent moderada i no ens agrada insultar, però l'actitud de la ministra Magdalena Álvarez durant aquest estiu ha estat de burla i prepotència amb Balears", va manifestar el portaveu regionalista, qui va lamentar que ni PP ni PSOE hagin tingut "mai sensibilitat cap a la cogestió a les illes ja que a Madrid a Son Santjoan ho veuen d'una altra manera".

Mentrestant, des del Bloc, el seu portaveu i vicepresidenta del Consell, Joana Lluïsa Mascaró, va manifestar que la cogestió seria "molt important" per a Mallorca i el seu turisme, al lamentar que ara mateix els beneficis reverteixen en tots els aeroports.