PALMA DE MALLORCA, 14 Oct. (EUROPA PRESS) -
La Direcció General de Consum del Govern balear ha multat amb 22.300 euros a l'aerolínia de baix cost Ryanair, arran de la denúncia interposada per Facua-Consumidors en Acció per les amenaces de la companyia irlandesa de cancel·lar a l'estiu del 2008 els bitllets no adquirits directament a través de les agències de viatges.
En un comunicat, Facua ha recordat que després de l'"amenaça" de Ryanair als passatgers, va decidir denunciar a aquesta companyia davant de les autoritats de Consum de les disset Comunitats Autònomes i l'Institut Nacional del Consum (INC), entre d'altres organismes, si bé aquest últim "es va desentendre del cas".
Així, ha indicat que l'anunci de l'aerolínia va provocar un "al·luvió de consultes" de passatgers "preocupats per la possibilitat que l'aerolínia els deixés en terra", alguna cosa que, segons la seva opinió, era "il·legal, tenint en compte que els bitllets ja havien estat emesos, pel que existia una obligació contractual entre la companyia aèria i els usuaris".
"L'empresa irlandesa pretenia que els passatgers cancel·lessin els seus bitllets adquirits a través d'agència i els tornessin a adquirir directament en el web de Ryanair", ha censurat Facua, que ha destacat que, fins avui, el Govern de les Balears és l'únic que ha informat a Facua d'una sanció arran d'aquests fets.
Per la seva banda, ha apuntat que l'Agència Catalana del Consum va anunciar a Facua el maig passat de l'obertura d'un expedient sancionador a la companyia, però encara no l'ha aclarit si va culminar en multa.
Mentrestant, ha criticat que l'Institut Nacional del Consum, organisme del Govern d'Espanya competent en matèria de protecció dels consumidors, "es va desentendre de la denúncia de Facua argumentant que no té competències en matèria de control i sanció".
En aquest sentit, Facua ha lamentat que aquesta institució del Ministeri de Sanitat i Política Social "ni tan sols respongués amb un informe valorant jurídicament les amenaces de la companyia i els perjudicis que eren provocant als usuaris, que podria haver traslladat a les Comunitats Autònomes per fomentar actuacions sancionadores".
Finalment, ha reprovat la "passivitat" de la gran majoria de Comunitats Autònomes davant de la conducta de Ryanair.