Els acusats, advocats, fiscalia i jutge a la sala del judici per l'accident de tren de Sineu de 2010 - EUROPA PRESS
PALMA DE MALLORCA, 4 Dic. (EUROPA PRESS) -
Els set acusats per l'accident de tren de Sineu de 2010 han aconseguit un acord amb la Fiscalia i les acusacions particulars, pel qual indemnitzaran amb gairebé un milió i mig d'euros als afectats i no aniran a la presó.
L'accident va tenir lloc el 19 de maig de 2010, sobre les 06.45 hores, a la línia des de Manacor cap a Palma de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), dependent del Govern. Aproximadament 400 metres abans d'aconseguir l'estació de Sineu, el tren va collisionar amb un mur de formigó que s'havia esfondrat sobre la via i va descarrilar. Van resultar ferits el maquinista, l'interventor i una trentena de passatgers.
El mur havia collapsat la nit anterior, després de cedir a les terres que sostenia, en contacte amb un talús. La Fiscalia assenyalava que aquest collapse es devia a "un conjunt d'accions i omissions en cadena de carcter negligent" per una srie d'infraccions de la normativa, que imputava els tcnics que es van encarregar del projecte i als responsables del manteniment.
Els acusats són l'enginyer de camins que va elaborar el projecte bsic de reobertura de la línia Inca-Manacor; un altre enginyer encarregat de la direcció de les obres entre 2002 i 2003; els dos enginyers que van realitzar el projecte d'obres d'emergncia en la línia -encarregat per SFM a una unió temporal d'empreses-; la supervisora del projecte de construcció i el cap d'obres; i un representant de SFM.
L'acord entre les defenses i les acusacions ha evitat la celebració del judici, que comenava aquest dimecres. En virtut del pacte subscrit, la Fiscalia ha modificat les seves conclusions i ha qualificat els fets de faltes per imprudncia greu amb resultat de lesions, despenalitzades des de la reforma del Codi Penal de 2015, per la qual cosa el jutge ha procedit a l'absolució dels acusats en relació a la responsabilitat penal.
Originalment, la Fiscalia acusava per delictes de lesions per imprudncia greu i professional, i demanava per a cada acusat dos anys de presó, així com inhabilitacions per a l'exercici de la professió per quatre anys.
GAIREBÉ UN MILIÓ D'EUROS PER AL MAQUINISTA
Pel que fa a la responsabilitat civil, es reconeixen indemnitzacions per diferents imports per 34 persones afectades i una mútua. La major d'aquestes quanties, de 975.635 euros, és per al maquinista, que va resultar incapacitat de forma permanent com a conseqüncia del sinistre.
L'home va sofrir un traumatisme cranioenceflic amb contusió cerebral, una contusió pulmonar, fractures cervicals, facials i de les extremitats i una lesió penetrant en un ull, entre altres lesions. Va haver de ser intervingut i hospitalitzat i va tenir importants seqüeles, amb una gran invalidesa per la qual ha hagut d'adaptar el seu domicili i assistir-se d'una cadira de rodes autopropulsada.
La segona indemnització més important és per a l'interventor, que rebr 95.827 euros pels danys de l'accident. També va resultar greument ferit, amb traumatisme tancat de trax i fractura vertebral entre altres lesions, i va haver de ser operat, hospitalitzat i rebre terpia de rehabilitació. Va sofrir diverses seqüeles, incloent una limitació de la mobilitat de la columna, i se li va reconixer la incapacitat permanent total per al seu treball habitual.
En relació als passatgers, un home de 43 anys que va sofrir una fractura de la columna vertebral i que també va ser declarat en situació d'invalidesa permanent rebr 85.663 euros; i un altre de 66 anys amb fractura vertebral ser indemnitzat amb 33.377 euros. La xifra total també engloba una quantitat de 175.411 euros per a una mútua per les despeses sanitries derivades de l'accident. La resta d'afectats seran compensats amb diferents quantitats, que van des dels 28 fins als 18.821 euros.
Ats que les asseguradores ja van consignar els imports en el Jutjat, aquestes indemnitzacions no generaran interessos i podran ser lliurades immediatament als afectats. La sentncia s'ha dictat 'in voce' i s'ha declarat ferma.
INFRACCIONS DE LA NORMATIVA
La Fiscalia assenyalava en el seu escrit que en el projecte bsic no es va contemplar cap actuació per garantir l'estabilitat dels talusos, tot i que existien informes que alertaven de la possibilitat de despreniments; i que en les obres "es van improvisar" l'altura i dimensions del mur de formigó, que es va encarregar "sobre la marxa". Segons assenyalava l'acusació pública, en la construcció d'aquest mur "no va quedar espai suficient per netejar l'extradós".
El mur va passar a assumir funcions de contenció, en trobar-se en contacte directe amb el terreny. La falta de neteja va permetre que entrés terra que va corroir les armadures.
Posteriorment es va realitzar un projecte d'obres d'emergncia per revisar els talusos existents, després que descarrilés un tren a Son Tey (Petra) per la caiguda d'un talús sobre la via. Segons denunciava la Fiscalia, aquestes obres es van fer sense consultar els projectes anteriors ni realitzar un estudi previ dels murs.
A més, la Fiscalia dirigia l'acusació contra SFM per no controlar el buidatge permanent del extradós del mur, malgrat que se sabia que els materials de la base eren argilencs i que les aigües del subsl podien provocar corrosió.