PALMA DE MALLORCA 16 Sep. (EUROPA PRESS) -
Un total de 303.327 autònoms es van donar d'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA) a Espanya, fet que suposa un descens del 14,3% en comparació a l'idèntic període del 2008, segons es desprèn d'un informe elaborat per la Federació Nacional d'Associacions de Treballadors Autònoms (ATA). En el cas de Balears, la comunitat ha registrat una caiguda de les altes del 14%.
Per sobre de l'arxipèlag es van situar comunitats com Aragó, on les altes van caure un 31,9% en relació amb 2008, i de les ciutats autònomes de Ceuta-Melilla, les úniques en les que van augmentar respecte al passat exercici, concretament un 6,9%.
Superant àmpliament la mitjana nacional pel que fa al descens de les altes es van situar la Comunitat de Madrid (-19,5%), Castella i Lleó, Castella-la Manxa i La Rioja, totes amb un 18% menys, i Cantàbria (-16,4%).
Al voltant de la mitjana es van situar Catalunya (-14,8%), Comunitat Valenciana (-14,7%), Extremadura (-14,2%), Balears (-14%), Galícia (-13,1%), Canàries (-12,5%) i Astúries (-10,9%). Navarra (-8,1%), Andalusia (-4,7%) i Múrcia (-3,6%) han estat les comunitats amb un menor descens en el nombre de nous emprenedors.
AUGMENTEN LES BAIXES
La diferència entre les altes (303.327) i les baixes (416.024) registrades van llançar com a resultat fins a 112.697 afiliats menys al RETA durant 2009. A més, el nombre d'autònoms que en els vuit primers mesos de l'any es van donar de baixa ha augmentat un 9,4% que en el mateix període del 2008.
Així, només en quatre de les disset comunitats autònomes el nombre de baixes de treballadors autònoms ha estat menor que l'any passat: Aragó (-8%), El País Basc (-5,2%), la Rioja (4%) i Navarra (-2,5%). Per part seva, a Ceuta -Melilla el nombre de baixes registrades ha estat un 21,6% més gran que en el mateix període del 2008, percentatge que duplica a la mitjana nacional (13,3%).
Els van seguir Múrcia (+17,5%), Andalusia (+15,6%), Canàries (+14,8%), la Comunitat de Madrid (+14,7%), Castella-la Manxa (+13,7%) i Extremadura (+13%). Al voltant a la mitjana es van situar Balears (+11,5%), Catalunya (+10,4%) i el País Valencià (+9,9%). Astúries (+6%), Castella i Lleó (+1,6%), Cantàbria (+0,9%) i Galícia (+0,1%) han estat les comunitats en les quals l'increment en el nombre de baixes ha estat menor.
Segons l'ATA, aquestes dades reflecteixen que el treball autònom "no està sent una sortida per fer front a la desocupació" i demostren que "avui ser autònom és poc atractiu, sobretot com a conseqüència de la desprotecció que té el col·lectiu, així com pels problemes als quals dia a dia s'han d'enfrontar els autònoms, com ara dificultats d'accés al crèdit o l'alta morositat".