310 clients reclamen a Gesa una compensació econòmica per l'apagada

Actualizado: lunes, 17 noviembre 2008 18:25

PALMA DE MALLORCA, 17 de novembre (EUROPA PRESS)

Un total de 200 clients de Gesa Endesa van presentar aquest matí una reclamació, via telefònica, a la companyia en compensació del cort de subministrament elèctric ocorregut dijous passat a Mallorca i Menorca després d'un curtcircuit en la subestació elèctrica d'Es Murterar, a Alcúdia, que va paralitzar la generació elèctrica del conjunt del sistema elèctric.

Aquestes 200 trucades se sumen a les 110 registrades divendres passat, de manera que ja són 310 els usuaris que han reclamant a la companyia una compensació econòmica pels desperfectes soferts a causa de l'apagada.

El tall elèctric va deixar sense subministrament llum ni electricitat a 574.000 clients, la qual cosa va afectar 900.000 persones de les dues illes. Fins a les 19.00 hores del mateix dia Gesa no va considerar restablert totalment el servei a Mallorca. Prèviament, a les 14.00 hores, Menorca ja havia recuperat el servei, després de dues hores sense electricitat.

Al marge de les compensacions que haurà d'abonar per l'important tallat elèctric, la companyia ha anunciat que aplicarà un descompte en la factura de la llum del primer trimestre de 2009 proporcional al nombre d'hores que la companyia ha deixat sense electricitat als clients de les illes al cap de l'any. També dependrà de si l'usuari està ubicat en una zona rural o urbana.

Des de l'elèctrica van indicar que encara no és possible fer una estimació del cost econòmic que haurà d'assumir la companyia fer front a les reclamacions.

SEGUEIXEN SENSE CONÈIXER-SE LES CAUSES

Per la seva banda, la consellera d'Indústria, Energia i Comerç, Francesca Vives, ha assegurat avui que el Govern continua sense conèixer les causes de l'apagada elèctrica que s'ha produït dijous passat després d'un curtcircuit en la subestació elèctrica d'Es Murterar, pel que no va descartar que fos originat per un "error humà, un defecte de fabricació o per la meteorologia".

Després de reunir-se amb el president de Red Eléctrica Española, Luis Atienza, Vives va revelar que aquest organisme ja ha enviat un primer informe al Govern en què es detalla de manera exhaustiva els fets que van tenir lloc dijous passat, des de les 12.06 hores quan va tenir lloc l'apagada que va afectar Mallorca i Menorca, fins a les 19.00 hores, quan es va restablir el subministrament elèctric.

Així, va destacar que aquest primer informe, "molt semblant al qual ens van remetre dijous passat a les 19.00 hores", posa de manifest que tota l'actuació de Gesa Endesa i Red Eléctrica va ser "correctíssima dins de les posibilitats", ja que la seva coordinació va ser "total i absoluta" per restablir el subministrament elèctric.

"El temps de reposició del subministrament va ser mínim", va recalcar, i alhora va avançar que a partir d'ara, el Govern mantindrà reunions diàries amb Red Eléctrica i Gesa per "anar avançant amb l'expedient informatiu i saber exactament què és el que ha passat i què va provocar el curtcircuit", amb la finalitat d'"evitar que torni a passar".

Tot i això, va apuntar que cal tenir "paciència" per conèixer les causes del curtcircuit i, en aquesta línia, va remarcar que al Govern l'interessa "aclarir la veritat", pel que va considerar que "no seria seriós" avançar ara les possibles raons per les quals s'ha produït l'apagada, que va afectar a gairebé 1 milió de ciutadans i que es va prolongar durant set hores, perquè "ens podem equivocar".

Vives va ressaltar que pel que fa el Govern conegui els primers indicis o possibles causes, les donarà a conèixer perquè els ciutadans puguin tenir la informació "al més ràpidament possible".