Accident Barajas.- L'acusació popular sol·licita que Spanair dipositi 154 milions d'euros com a responsable civil

Actualizado: jueves, 16 octubre 2008 16:00

Aplaudeix la decisió de l'instructor de crear una comissió d'investigació paral·lela formada per experts que ell designi

MADRID, 16 Octubre (EUROPA PRESS) -

L'Organització Impulsora de Discapacitats (OID), que exerceix com a acusació popular en la investigació judicial de l'accident de l'avió d'Spanair, el passat dia 20 d'agost, va sol·licitar avui al jutge instructor Juan Javier Pérez que la companyia aèria dipositi una fiança de 154 milions d'euros com a mesura cautelar en concepte de responsabilitat civil, segons ha informat avui a Europa Press l'advocat Javier Gallego.

La petició es produeix d'acord amb la decisió del magistrat d'imputar a dos tècnics d'Spanair i al cap de manteniment de la companyia per 154 delictes d'homicidi imprudent i 18 de lesions imprudents. Els imputats hauran d'acudir el pròxim 12 de novembre a declarar davant el magistrat. Se'ls acusa tenint en compte les conclusions aportades per la Comissió d'Investigació d'Aviació Civil en el seu informe preliminar, que es va fer públic el passat 9 d'octubre.

Respecte a les imputacions, el lletrat de l'OID va considerar que el jutge ha donat "un gir radical" al procediment, ja que això demostra que "no s'ha deixat influir per ningú". "Crec sincerament que se l'ha intentat menysprear, s'ha cansat i ha dit basta", ha afirmat Gallego, qui va aplaudir la decisió de l'instructor de crear una comissió d'investigació paral·lela formada per experts que designi el mateix jutjat.

"El magistrat ha tingut una enorme paciència amb la Comissió d'Investigació que ha volgut deixar-lo als peus dels cavalls, però afortunadament estem en un Estat de Dret i la seva senyoria té l'última paraula", va afegir.

Gallego va recordar que l'OID va demanar fa deu dies la declaració com a imputats dels responsables de manteniment, petició que el jutge va estimar. "Respetam la presumpció d'innocència, però és evident que el jutge ha vist una sèrie d'indicis que l'OID ja havia advertit fa poc d'un mes", va recalcar.

ARGUMENTS DEL JUTGE

En un auto dictat ahir, el magistrat fonamenta les imputacions en les conclusions de l'informe preliminar de la Comissió d'Investigació. La CIAIAC va determinar, segons el jutge, que "la causa directa de la caiguda de l'avió va poder ser el fet de no estar desplegats els 'flaps' i 'slats' de l'aparell en el moment de l'enlairament", la qual cosa va afectar "l'estabilitat de l'aeronau, que va entrar en pèrdua i va caure a terra".

Respecte els sistemes sonors, l'instructor recull també que a l'informe de la CIAIAC consta que "no es va activar el sistema d'alarma per configuració inadequada per l'enlairament, que deuria haver advertit a la tripulació d'una inadequada configuració dels flaps i slats i de la seva falta d'enlairament".

En els arguments jurídics, el magistrat esmenta que quan l'avió model MD-82 es disposava a iniciar el primer enlairament va patir una avaria en el sensor del RAT, és a dir, en la sonda que mesura la temperatura exterior. "Tal avaria va donar lloc a què el mecànic d'Spanair, Felipe García Rodríguez, desactivés l'esmentat sensor", apunta el jutge Pérez.

"En conseqüència, cap la possibilitat de què l'avaria en el RAT del 20 d'agost fora una conseqüència o manifestació d'un error multifuncional que afectés també el TOWS (l'alarma de configuració inadequada per l'enlairament), alimentat pel mateix relé", recull l'auto.

Afegeix que cal tenir en compte que "el sistema de 'flaps' i 'slats', configuració inadequada dels quals ha d'advertir el TOWS, ja havia fallat amb anterioritat, cabent igualment la possibilitat de què tal avaria del sistema d'alarma per configuració inadequada no fos detectada pel mecànic que va efectuar la desactivació del RAT".

LA DECISIÓ ÚLTIMA, DEL COMANDANT

Pel que fa a un altre tècnic, l'instructor apunta que Julio Navarro Balderas va assistir a García Rodríguez i va proposar "la decisió de despatxar l'avió, si bé la decisió última corresponia al comandant de l'aeronau", Antonio García Luna.

"En relació amb aquesta i les anteriors avaries, podria ser responsable del seu no reparació satisfactòria Jesús Torroba Aylagas, cap de manteniment d'Spanair a l'aeroport de Barajas", agrega l'auto.

L'encarregat d'investigar el sinistre conclou que aquests fets podrien constituir 154 delictes d'homicidi imprudent i 18 de lesions imprudents, en apreciar que "existeixen indicis de la possible participació d'aquestes tres persones a la comissió d'aquests delictes".