AENA subratlla que l'aeroport d'Eivissa serà el primer a sotmetre's al nou procés de certificació de seguretat

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: miércoles, 23 septiembre 2009 19:13

MADRID 23 Sep. (EUROPA PRESS) -

El president d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), Juan Ignacio Lema, ha anunciat avui que l'aeroport d'Eivissa serà el primer a sotmetre's al procés de certificació, en un programa pilot, per a l'adequació al nou decret --que regulen les condicions de seguretat operacional exigides en relació amb el disseny, construcció, ús i funcionament de les instal·lacions--, al qual seguiran els aeroports de Palma de Mallorca, Madrid i Barcelona-El Prat.

A més, va detallar que el Govern invertirà 230 milions d'euros durant els pròxims quatre anys per implantar millores en la seguretat dels 47 aeròdroms que conformen la xarxa, i ha recordat que des de 2004 ja s'han destinat 200 milions d'euros a aquesta matèria.

Part d'aquest pressupost es dedicarà a l'adequació dels aeroports, a la qual obliga el Reial decret 862/2009, aprovat el 14 de maig, i que estableix els criteris per a la certificació de tota la xarxa fins a 2016. Sobre aquesta qüestió, Ledesma ha confiat que aquesta adequació pugui completar-se en tres anys..

El responsable d'AENA, que va intervenir al I Reunió sobre Seguretat Operacional Aeroportuària organitzat per Unitat Editorial, ha assegurat que la seguretat és "un dogma" dins del transport aeri i la "principal preocupació" per al gestor.

Tot i això, ha admès que donada la complexitat de les operacions aèries i la pròpia evolució del mercat, en constant canvi, obliga a fer noves actuacions per adequar la normativa, que "com tot és millorable".

"L'objectiu és mantenir els màxims nivells de seguretat en cada moment, però la normativa canvia pel que es tracta de millorar-la per adaptar-la a les noves necessitats", ha explicat Ledesma. Així, ha assenyalat que lamentablement els accidents aeris són "una font d'ensenyament".

Tot i això, Ledesma ha defensat la seguretat dels aeroports espanyols que és "la màxima" i ha recordat que a Espanya es produeix un incident de cada 4.774 operacions, mentre que a la UE la mitjana és un accident per cada 2.625 moviments, segons dades d'Eurostat.

En aquesta línia, ha assegurat que AENA "no regatejarà" en esforços per a la formació del personal vinculat a les operacions aèries, a més de la implantació de les millores necessàries en els sistemes de seguretat operacional.

Davant de casos com l'aeròdrom de Quatre Vents (Madrid), l'aeroport de Sabadell o el de Palma i La Gomera on el compliment d'aquests criteris planteja problemes específics per la seva ubicació ha assenyalat que es treballarà per "mantenir els nivells màxims dins de les seves condicions".

Concretament, sobre el nou aeròdrom de l'Àlber ha confirmat que el Govern de la Comunitat de Madrid ja ha tret a concurs l'elaboració dels projectes i que el projecte "avança".

"Es tracta de transmetre amb transparència als organismes corresponents i a les companyies aèries les limitacions de cada aeroport sense que aquestes representin una disminució de la seguretat amb una normativa rigorosa, tant en infraestructures, com en operacions i formació, que garanteixi que els nivells són els mateixos", va aclarir.

COMITÈS DE RUTES

D'altra banda, el president d'AENA es va referir a la creació dels Comitès de Rutes per coordinar els esforços de les diferents institucions i atreure noves connexions en els aeroports de Barcelona-El Prat i en els tres aeròdroms gallecs, iniciativa que va qualificar d'"èxit" donat l'interès suscitat.

"Es tracta que cada institució que participi aporti avantatges competitius per fer els aeroports més atractius, tant des del punt de vista turístic com comercial posant en valor l'economia de cada regió", ha explicat.

Així, ha informat que AENA està en converses amb les autoritats de les Balears, Canàries, Comunitat Valenciana i Aragó que ja han sol·licitat la creació dels corresponents comitès.

Contenido patrocinado