Vives posarà en marxa un equip que estudiarà la situació dels planters i no descarta el tancament de les quals acumulin més il·legalitats
PALMA DE MALLORCA, 12 de novembre (EUROPA PRESS)
La Conselleria de Comerç, Indústria i Energia tindrà un pressupost total de més 55 milions d'euros en 2009, una xifra molt semblant a la d'aquest any, quan va experimentar un creixement del 17,4 %, congelació que la titular d'aquest departament, Francisca Vives, va atribuir a una "optimització" dels recursos destinats a aquesta àrea, ja que, amb el "màxim profit de cada euro es poden aconseguir bons resultats", va manifestar durant la comissió parlamentària d'Hisenda i Pressuposts que es va celebrar avui per conèixer les partides.
En la seva intervenció, Vives va assenyalar que la tasca de la Conselleria es podrà desenvolupar amb normalitat durant l'exercici 2009, tot i no incrementar la seva assignació econòmica, ja que es mantindrà la mateixa tàctica implantada al principi de la present legislatura, que va resumir en "treballar conjuntament amb els sectors implicats i marcar clarament els objectius que es pretenen arribar a", mesures que va considerar acords amb la situació de crisi econòmica que comença ara i que, per l'altres, no van sorprendre els grups parlamentaris.
Per capítols, els pressupostos de la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia es reparteixen entre gairebé tres milions per a la Direcció General de Fons Europeus --creada aquesta legislatura--, que va considerar una "peça clau" per a aquest departament autonòmic, altres 2,7 milions d'euros pel Centre Balears Europa, que oferirà als ajuntaments de les illes orientació sobre la implantació de la Directiva Europea de Serveis --Directiva Bolkestein-- a través de 30 punts d'informació; mentre que la Direcció General de Promoció Industrial tindrà més de 17,5 milions d'euros.
D'aquesta quantitat, 4,45 milions d'euros correspondran a promoció, que es realitzarà des de l'IDI i el CBEI, així com altres 12 milions per a transferències, la qual cosa suposarà el manteniment d'una línia de treball "continuista" respecte a la qual es desenvolupa aquest any i que només es veurà modificada per la posada en marxa del 'Pla Estratègic d'Indústria', que realitza un diagnòstic de l'activitat en els diferents sectors d'activitat, illa per illa, buscant "propostes de futur que siguin útils" per a cadascun d'ells, va subratllar la consellera en la seva intervenció davant la comissió parlamentària.
Per recolzar el desenvolupament industrial, el Govern mantindrà el pròxim any, a través d'aquest departament, les línies d'ajudes dirigides a estructures empresarials i a les cambres de comerç, amb 14 milions d'euros per a la direcció general que gestiona aquestes competències, que es dedicaran a "afavorir el comerç urbà i de proximitat", per a la qual cosa, va considerar "necessària" la creació de l'òrgan autonòmic de defensa de la competència, decret de creació del qual està previst que s'aprovi en el primer semestre de 2009.
També es posarà en marxa en 2009 un equip de professionals que intervindrà sobre els planters de les illes, "treballant des dels despatxos i sobre el terreny", que analitzarà la seva situació, de manera que la Conselleria pugui "ajudar a solucionar algunes il·legalitats", complint així el pla sectorial, i, en el termini d' un any, estiguin tancades totes aquelles explotacions que es troben inactives. Per a la qual cosa, no va descartar el tancament d'alguna d'elles. Sobre aquesta qüestió, la consellera va recordar que va haver de suspendre de les seves funcions a un funcionari, a causa de suposades irregularitats en la gestió de Departament de Mines.
LLEI DE COMERÇ AVIAT
La consellera també va destacar que facilitarà que les empreses puguin acudir a "aquelles que desitgin" sense imposicions, perquè creu en la promoció exterior "però no a qualsevol preu", i, d'altra banda, va anunciar que presentarà aviat la Llei de Comerç, prevista per a principis del passat estiu, i va ressaltar que el retard és degut a la seva "inexperiència", així com el fet de què l'esborrany de la mateixa, elaborat al llarg d'un any "d'intens" treball, va ser consensuat amb totes les patronals del sector, "que no s'han limitat a donar el vistiplau, sinó que han realitzat aportacions", va precisar Francesca Vives.
Sobre aquest aspecte en particular, va especificar que la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia considera que no és factible aplicar a Balears el criteri que situa el límit de les grans superfícies en els 2.500 metres quadrats, situació que va afirmar que es va exposar per carta "fa bastants de mesos" al Ministeri, document en el qual es va raonar "com seria d'absurd" aplicar aquesta mesura a les illes més petites. Per aquesta raó, va garantir que es tracta d'una "lluita que em comprometo a tirar endavant", va dir.
MÉS PROJECTES AMB FONS EUROPEUS
Vives també va apuntar que en 2009 es continuarà amb la realització de projectes amb fons europeus, i va aprofitar per enumerar aquells que ja es troben finalitzats o en procés al llarg de tot l'arxipèlag, com el soterrament de tots els contenidors de Formentera, el Casal Etnològic i de la Música de Petra --inaugurat fa escassos dies--, el recinte firal de Calvià o la compra de terrenys en els quals estan restes arqueològiques; mentre que, en altres casos, falta la firma d'un conveni amb l'administració local afectada.
A més, Francesca Vives també va reiterar en la seva intervenció d'avui, davant la Comissió d'Hisenda del Parlament, l'aposta per les energies renovables, tot i que va admetre les carències i limitacions en aquesta matèria --especialment en aspectes com l'aprofitament de biomassa--, que es mantindrà en 2009, any que es produirà l'arribada de la canalització submarina de gas natural, amb la qual cosa, es començaran a reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle des de Balears.