Balears és la comunitat autònoma amb major nivell de motorització, amb 602 vehicles per cada 1.000 habitants

Actualizado: viernes, 17 julio 2009 14:07

SANTANDER, 17 Jul. (EUROPA PRESS) -

Balears és comunitat autònoma amb major nivell de motorització, amb 602 vehicles per cada 1.000 habitants, un 113 menys que la mitjana nacional (489,27), segons l'ultimo informe 'Sostenibilitat a Espanya', fet per Observatori de la Sostenibilitat a Espanya (GOSI) i corresponent al 2008.

Segons el citat informe, el nivell de motorització no presenta una relació directa amb el PIB per habitant, si bé en el cas de Cantàbria s'aproxima, doncs el seu producte interior brut (23.377) és el setè més alt de la taula.

Dins de les comunitats autònomes, Illes Balears és la que presenta el major nivell de motorització (602 vehicles per cada 1000 habitants), seguida per la Comunitat de Madrid i Galícia, amb 532 i 516 vehicles per cada 1.000 habitants respectivament. Aquesta diferència s'explica per la flota de cotxes de lloguer que presenten les illes.

En la banda contrari estan la Rioja, Aragó i El País Basc amb uns índexs de 402, 425 i 430 vehicles per cada 1.000 habitants respectivament.

Espanya es troba entre els països amb major nivell de motorització, tot i que per sota dels 500 vehicles per cada 1.000 habitants que presenten països de la UE-15, entre els quals destaquen Alemanya amb 563, Itàlia amb 558, Àustria amb 522, Gran Bretanya amb 515 i França amb 500. En comparació del total dels països que componen la UE-15, Espanya es troba allunyada dels 510 vehicles per cada 1.000 habitants d'aquesta mitjana.

El nivell de motorització és un indicador clàssic de desenvolupament que associava aquest amb la quantitat de vehicles per habitant. En el context d'una anàlisi de sostenibilitat, presa un sentit contrari: una vegada superat el dèficit de vehicles a Espanya, un índex de motorització excessiu és un indicador de congestió viària i dels seus múltiples impactes socials i ambientals associats.

En aquest sentit, s'estima que el transport va suposar el 2007 el 26,3% del total de les emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEI) a Espanya. El transport per carretera és el responsable del 89,6% de les emissions del sector, amb de 97.848,17 kilotoneladas de CO2 equivants. Espanya és el cinquè país europeu en emissions de GEI degudes al transport.

Segons el GOSI, el tipus de desenvolupament urbà i l'existència de sistemes de transport públic eficients són factors fonamentals que poden conduir a reduir els nivells de motorització i per tant contribuir a la millora en els nivells d'emissions atmosfèriques que tenen especial incidència en les àrees metropolitanes.