PALMA DE MALLORCA, 22 de desembre (EUROPA PRESS)
El ple del Consell de Mallorca va aprovar avui de manera inicial, amb 17 vots a favor de PSIB, Bloc i UM i l'abstenció del PP, el nou Pla Director Sectorial de Carreteres de l'illa, que tindrà una vigència de quinze anys (2009-2024) i suposarà 24,1 quilòmetres més d'autovies i 39,7 més de tercers carrils. Entre les principals actuacions que preveu, es troba la creació del segon cinturó i l'ampliació de les autopistes de Llucmajor a Campos i de Manacor a Sant Llorenç.
Durant la sessió plenària extraordinària celebrada avui, el conseller insular de Territori, Antoni Pascual, va explicar que després d'aquesta aprovació, el projecte haurà de ser sotmès a exposició pública durant dos mesos i ser consultat amb els ajuntaments directament afectats, a més de tenir un informe del Govern i de Delegació del Govern, i amb el vistiplau del Ministeri de Foment. Després, haurà de superar un estudi d'impacte ambiental.
Per la seva banda, la consellera del PP i portaveu en matèria de transports, Mabel Cabrer, va considerar que l'aprovació d'avui suposa "una foto que caldria retratar", perquè considera "sorprenent" el canvi de posició de l'equip de govern entorn d'alguns dels projectes previstos i el fet que els socialistes "primer diguin no i després votin sí" en relació amb aquestes iniciatives.
Pel que fa a les xifres, el pla es desenvoluparà en dues fases, la primera de les quals (2009-2016) comportarà un cost de 600 milions d'euros mentre que la segona (2016-2024) suposarà 300 milions, tal com va assenyalar Cabrer, qui respecte als nous trams va apuntar que el d'Alcampo a Continent tindrà una extensió de 7,7 quilòmetres de desdoblament (50,8 milions d'euros de cost), i el d'Inca a Sóller, en paral·lel a Son Castelló, 3,2 quilòmetres.
Alhora, el desdoblament que es crearà de Sóller a Establiments mesurarà 1,8 quilòmetres (9,9 milions). Mentrestant, el tercer carril de l'aeroport a S'Sorral tindrà una prolongació de 5 quilòmetres (24,2 milions); els quatre carrils de Llucmajor a Campos, 9,2 quilòmetres (30 milions); el tercer carril de Palma a Palmanova, 6,4 (27,5 milions); de Paguera a Andratx, 5,3 (37,4 milions) i d'Andratx al Port d'Andratx, 1,8 (5,9 milions).
Finalment, el tram de Manacor a Sant Llorenç mesurarà 4,6 quilòmetres (15,1 milions), el tercer carril de Lloseta, 10,1 quilòmetres (33 milions), i des de Lloseta a Inca, 12,2 quilòmetres (46,9 milions). Sobre aquesta qüestió, Cabrer ha afirmat que "després de tota l'oposició i la increïble demagògia que van fer la passada legislatura contra les autovies, al final van a provocar que Mallorca sigui un autèntic 'scalextric' amb la prolongació de les principals autovies", va manifestar.
Pel que fa a la nova via connectora d'accessos a Palma prevista en el Pla, la consellera popular va remarcar la "coincidència" existent amb el segon cinturó que ja va plantejar el PP, amb "l'única diferència" que el dels populars passava per darrere de Son Sardina i l'actual finalitza prop del Monestir de La Real. Tot i això, va afirmar que l'abstenció del PP és "positiva", ja que des de l'oposició "compartim que es porti a terme el segon cinturó i el bon treball realitzat al voltant al Pla", va remarcar.
REFORÇAR EL TRANSPORT PÚBLIC
Per la seva banda, el conseller del PSIB, Miquel Ramon, va defensar que el model de carreteres "no pot anar més enllà" del model territorial de l'illa i ha afirmat que Mallorca "no pot seguir sent campiona en afluència de cotxes". Alhora, va advocar per reforçar el transport públic i modificar les necessitats de la societat cap a un transport "més sostenible", a fi de contrarestar les "negatives" conseqüències del privat.
"Cal millorar el desplaçament de les persones, no dels cotxes, perquè la seva mobilitat sigui més ràpida, segura i confortable", va incidir finalment el conseller socialista.