PALMA DE MALLORCA, 2 Jul. (EUROPA PRESS) -
El Consell de Mallorca va posar fa poc una campanya, segons la qual s'estan visitant, des del mes passat i fins a setembre, un total de 300 establiments hostalers del centre de l'illa amb l'objectiu que utilitzin el català per informar als seus clients, en les etiquetes, cartes de restaurant, web sites i en tot el material imprès que publiquin.
Segons va manifestar la directora insular de Política Lingüística, Rosa Barceló, en una trobada mantingut avui amb els mitjans de comunicació en La Misericòrdia, en què també va estar present la cap de la secció de Dinamització Lingüística, Maria Antònia Ramis, durant l'estiu s'informarà a locals de Consell, Lloseta, Binissalem, Santa Maria i Inca.
Concretament, el Consell desplaça a aquests municipis dinamitzadors lingüístics, que visiten als responsables dels establiments inclosos en la iniciativa, als qui donen a conèixer les subvencions que ofereix la institució --que es poden sol·licitar fins al 15 de setembre--, i alhora se'ls passa un qüestionari sobre els seus necessitats en el qual, entre d'altres aspectes, se'ls inquireix sobre quina llengua consideren prioritària.
La institució dedicarà aquest any un total de 372.000 euros a fomentar que la llengua catalana estigui "més present" en el teixit empresarial de l'illa, que es repartiran en ajudes dirigides a bars, cafeteries i restaurants. Entre les quals destaquen les que s'ofereixen per a la traducció de les cartes, que ascendiran fins a un 60 % del cost, amb un límit de 400 euros per cadascun i de 700 euros per empresa.
A més, llançada sota el lema 'Ara és la teva. Atén en català', permet obtenir ajudes del 30 % per a la traducció de web sites i portals d'internet, amb un màxim de 700 euros per pàgina i de 1.400 euros per empresa. Els materials impresos estan sotmesos al mateix percentatge, però amb un límit de 250 euros per concepte i de 900 euros per empresa.
Un altre document, aquesta vegada un díptic, ofereix la informació necessària per accedir a les ajudes públiques, sota el lema 'Fes del català la teva eina de treball'. I, un altre més petit, titulat 'En els nostres restaurants, en la nostra llengua', ofereix una repassada ràpid dels principals plats traduïts al català.
TAMBÉ L'ETIQUETATGE
També rebrà un 30 % de subvenció l'etiquetatge en català de productes propis, fins a un màxim de 900 euros per article i de 2.300 euros per empresa. Sobre aquesta qüestió, Barceló va precisar que totes les ajudes s'atorguen per rigorós ordre d'entrada per registre del Consell Insular.
La nova campanya de l'àrea de Normalització Lingüística del Consell de Mallorca és part d'una altra més gran que es llançarà en 2009, i es basa en bona mesura en els materials impresos que es distribueixen entre els propietaris i professionals hostalers. Començant pel tríptic desplegable principal, amb consells i traducció de frases habituals en el servei a la clientela.
Respecte a l'extensió d'aquesta campanya de conscienciació lingüística --que en el cas del sector Comerç ja és obligació prevista a la llei que regula aquesta activitat-- a les zones turístiques costaneres, Barceló va exposar que "s'estudiarà" ampliar les tasques informatives dels dinamitzadors a aquestes zones durant 2009.