Els hotelers asseguren que el turisme aconsegueix un "aprovat molt justet" i que la crisi no és l'únic motiu

Actualizado: lunes, 24 agosto 2009 14:59


MADRID, 24 Ago. (EUROPA PRESS) -

El president de la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (Cehat), Juan Molas, ha assegurat avui que el turisme aprova amb un aprovat "molt justet" i ha assenyalat que la crisi "no és suficient" motiu per explicar el descens en l'arribada de turistes i l'ocupació hotelera.

En declaracions a RNE recollides per Europa Press, ha opinat que la crisi ha de ser "un punt i a part" que serveixi per reflexionar i analitzar els sectors dels mercats emissors a Espanya per veure què és el que ha errat i "no viure dels anys de glòria".

Moles ha reconegut que es tancarà l'any amb una caiguda del nombre de turistes entorn del 10%, xifra que va qualificar de "molt important", a més d'un descens de la rendibilitat per al sector a causa que els costos han augmentat i els preus s'han mantingut o disminuït. Tot i això, ha indicat que altres sectors s'enfronten amb retallades del 40% o del 60% de les vendes.

"Hem de fer una anàlisi molt exhaustiu a final de temporada perquè no és suficient motiu la crisi, que sens dubte l'hi ha i molt profunda, ja que hi ha altres competidors que també la pateixen i estan tenint una temporada d'èxit", ha apuntat Moles.

Entre aquests països, el president dels hotelers ha indicat que els Balcans s'han convertit en un "fort competidor" en turisme de 'sol i platja', de la mateixa manera que països com Turquia i Egipte, si es tenen en compte que el 80% dels visitants que arriben a Espanya ho fan buscant 'sol i platja'.

Per aquesta raó, ha indicat que l'única manera de "reconduir" la situació és estudiar els canvis que deuen escometre's en les principals zones turístiques i als municipis turístics.

Així, ha considerat necessari que es reforcin les comunicacions en aquestes zones, perquè no s'hagi de dependre com fa 15 o 20 anys de touroperadors europeus, especialment de les connexions aèries amb els arxipèlags de les Canàries i Balears.

Alhora, es va referir a la necessitat de donar solució als problemes de finançament dels municipis turístics que passen de tenir 15.000 habitants a l'hivern a 20.000 a l'estiu, fet que suposa incrementar els serveis públics per al que es necessita finançament. "Abans se solucionava amb la construcció i amb els impostos que d 'això derivava, però ara mateix cal buscar una altra solució", ha advertit.

Moles ha recordat que el 70% dels turistes estrangers que arriben a Espanya procedent del Regne Unit, Alemanya, Itàlia i França i que el difícil moment que travessa la lliura esterlina, especialment, ha suposat una caiguda del 16% del principal mercat emissor.

Per a Moles la solució per dinamitzar el sector turístic passa per mantenir la quota d'arribada de turistes (entre els 58 i els 60 milions de turistes), una major formació, més investigació de mercats i l'aplicació de noves tecnologies per ser "més competitius", a més de mantenir l'equilibri entre qualitat i quantitat.

"Necessitem que el turista percebi la qualitat del destí i Espanya és imbatible en aquest sentit", ha afirmat Moles. "La qualitat no està en la categoria, ja que es troba tant en allotjaments de dues estrelles com en grans hotels, per aquesta raó cal mantenir la qualitat sempre, oferir exclusivitat en determinats casos, mantenir la quota d'arribades i donar sortida a les apetències dels clients", ha conclòs.