Exceltur apunta que l'estiu portarà més vendes a Balears, però lligades a ofertes que redueixen nivells de beneficis

Actualizado: miércoles, 21 julio 2010 17:29

Es pot donar la "ironia" que les illes es vegin beneficiades de l'excés de demanda que presenten Turquia i Egipte


MADRID, 21 Jul. (EUROPA PRESS) -

L'Aliança per a l'Excel·lència Turística (Exceltur) apunta que els empresaris turístics de les Balears veuen la temporada d'estiu amb "moderat optimisme" i gairebé la meitat espera que les vendes siguin superiors respecte al 2009, si bé explica que això ve generat a partir d'ofertes el que porta a pensar a l'escàs impacte sobre els ingressos i beneficis.

A més, explica que les expectatives de Turquia i Egipte --amb creixement d'un 10% i un 22% respectivament en el segon trimestre--. tenen expectatives altes per a la temporada d'estiu, especialment en els mercats rellevants de les illes. Tot i això, Exceltur afirma que en temporada alta "es pot produir la irònica realitat" que l'augment de turistes esperats cap a Balears procedeixi de l'"overbooking i excés de demanda" que comença a desbordar a aquests destins competidors.

Així ho apunta Exceltur en relació amb les conclusions concretes de les Balears sobre l'últim informe sobre la valoració turística del segon trimestre de l'any i les perspectives per als mesos de juliol, agost i setembre. Sobre aquesta qüestió, s'apunta que aquest lleu optimisme d'afluència es basa en la dinàmica de reserves dels últims mesos, si bé la major part s'ha generat a partir d'ofertes per contractació anticipades, que s'estan allargant en el que va de juliol.

De fet, el 47,6% dels empresaris turístics de les illes esperen arribar a nivells de vendes superiors a l'estiu del 2008. Tot i això, l'escàs impacte d'ingressos i la pujada generalitzada de costos reflecteix que encara el 59,8% dels empresaris de les Balears apunt a començaments de juliol un nou descens de beneficis.

BAIXEN ELS PREUS I L'OCUPACIÓ

Sobre el segon trimestre de l'any, Exceltur defineix com a "preocupant" el balanç turístic marcat per caigudes d'afluència, preus i rendibilitat empresarial respecte a la primavera del 2009, que, segons recorda l'organització, ja han estat "molt negatius" per al sector l'any passat.

Cap recordar que vuit de cada deu empresaris a Balears asseguren haver tingut caiguda de beneficis en el segon trimestre i gairebé sis de cada deu manifestaven haver experimentat descens en les vendes. En el cas concret dels preus un 80,7% dels enquestats a Balears sosté que hi ha hagut reducció de les tarifes mentre que un 43,5% entén que l'ocupació ha caiguda respecte als nivells del segons trimestre del 2009.

Els resultats per illes, segons Exceltur, indiquen que els resultats experimentats per illes "no difereixen molt en termes de rendibilitat tot i que sí d'afluència". Així, a Mallorca i a Menorca s'ha produït descens d'arribada de turistes mentre que a Eivissa les pernoctacions han crescut un 8,7% gràcies a les noves connexions aèries.

Tot i això, les conclusions d'Exceltur aclareixen que aquesta aposta per la major accessibilitat aèria en el segon trimestre "no s'ha traduït en una major rendibilitat empresarial en hotels de major categoria pel perfil del turista" que ha recalat a Eivissa. Com cas concret, el RevPar dels hotels de tres a cinc estrelles s'han reduït un 8,9%.

Per aquesta raó, s'aferma que la caiguda dels preus i l'augment de la demanda de menor categoria no permeten un balanç positiu inicial d'un flux de demanda "especialment vinculat a preus baixos, que no garanteixen els ingressos que permetin la necessària renovació de gran part de l'oferta hotelera i alguna zona turística de l'illa".

REPOSICIONAR L'OFERTA TURÍSTICA BALEAR

Un altre cop sobre Balears, Exceltur entén que el segon trimestre deixa de manifest que s'ha tornat a intensificar els problemes del turisme balear, com és l'augment de l'estacionalitat i la circumstància que la temporada alta s'escurci cada vegada més, com evidència aquest repunt esperat en els mesos de juliol, agost i setembre.

Per tot això, Exceltur assegura que la situació actual requereix que Balears "assumeixi amb major ambició" el reposicionament integral de la seva oferta turística, per a la qual cosa la reforma de Platja de Palma i l'aprovació de la normativa autonòmica d'impuls de renovació d'instal·lacions han de ser clau en una "nova etapa de revaloració de l'oferta turística de les illes".